pondělí 29. července 2013

Zkušenosti s expanzí do zahraničí

B2M.CZ, provozovatel ePoptávka.cz se za svoji historii snažil přenést úspěšný model z ČR a Slovenska do dalších několika zemí střední, východní i západní Evropy. Jak to dopadlo?

Kde je velký úspěch:
  • Česká republika - vznik říjen 2004
  • Slovensko - vznik září 2006

Kde jsme uspěli, ovšem daleko za očekáváním:
  • Polsko - vznik prosinec 2006
  • Maďarsko - vznik červen 2007

Kde jsme neuspěli:
  • Rakousko, Německo - pokus 2008
  • Ukrajina, Rumunsko - pokus 2010

Čas od času se snažím oprášit myšlenky zahraniční expanze a dát je u nás k úvaze, ale vždy najdeme více argumentů proč se do zahraničí dále nepouštět a soustředit raději veškerou energii a úsilí na hlavní trhy.

Mám osobní zkušenost z úspěšného působení Ataxa v Polsku a naivně jsem si myslel, že Polsko už znám a díky tomu ho dáme daleko lépe než nyní. Mýlil jsem se. Ani samotný pobyt 2 roky v Polsku a aktivní znalost polštiny ze mně neudělal experta na Polsko. Na tomto trhu si už mimochodem vylámala zuby řada jiných českých firem.

Analýza neúspěchu nám nikdy nepřinesla zcela jednoznačné odpovědi na otázky příčin neúspěchu v daných zemích, obvykle tos končilo konstatováním, že daný trh nepřijal model poptávkového řízení jako způsob nalezení dodavatele. V řadě zemí bylo obtížné akvírovat nejen dodavatele, ale také poptávky.

Několik základních tipů (radit se neodvažuji), jak zahraniční expanzi nedělat:
  • teritoriální expanze neznamená přeložit službu do dalších jazyků a spustit na zahraničních doménách,
  • pokud děláte produkt, který podléhá lokálním zvyklostem, je nutné přizpůsobit samotný konpcet produktu, což je ovšem v rozporu se škálovatelností produktového řešení,
  • personálně je třeba najmout lidi znalé tamního trhu, pobočka je dobrá, ne však nezbytně nutná,
  • musíte mít ochotu a prostředky do dané země cestovat, ideálně znát její jazyk pro vlastní analýzu prostředí,
  • pokud existují v dané zemi obdobné řešení - je to dobré znamení, neznamená to však, že jsou profitabilní,
  • pokud neexistuje v dané zemi obdobné řešení neznamená to nutně, že to nevyjde, ale ani automaticky, že to vyjde :)

Více můžete slyšet v přednášce 23.9. na 5. ročníku konference E-Business Forum 2013


1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

cely B2B jsou podvodnici, delaji to same co "smejdi" viz. znamy dokument. Nabidnou sluzbu po telefonu, k tomu garanci vraceni penez a teprve po roce vam zaslou jejich podminky a ze na vraceni penez, i pres jejich sluzbu naho.... nemate narok.