Přeskočit na hlavní obsah

Zkušenosti s expanzí do zahraničí

B2M.CZ, provozovatel ePoptávka.cz se za svoji historii snažil přenést úspěšný model z ČR a Slovenska do dalších několika zemí střední, východní i západní Evropy. Jak to dopadlo?

Kde je velký úspěch:
  • Česká republika - vznik říjen 2004
  • Slovensko - vznik září 2006

Kde jsme uspěli, ovšem daleko za očekáváním:
  • Polsko - vznik prosinec 2006
  • Maďarsko - vznik červen 2007

Kde jsme neuspěli:
  • Rakousko, Německo - pokus 2008
  • Ukrajina, Rumunsko - pokus 2010

Čas od času se snažím oprášit myšlenky zahraniční expanze a dát je u nás k úvaze, ale vždy najdeme více argumentů proč se do zahraničí dále nepouštět a soustředit raději veškerou energii a úsilí na hlavní trhy.

Mám osobní zkušenost z úspěšného působení Ataxa v Polsku a naivně jsem si myslel, že Polsko už znám a díky tomu ho dáme daleko lépe než nyní. Mýlil jsem se. Ani samotný pobyt 2 roky v Polsku a aktivní znalost polštiny ze mně neudělal experta na Polsko. Na tomto trhu si už mimochodem vylámala zuby řada jiných českých firem.

Analýza neúspěchu nám nikdy nepřinesla zcela jednoznačné odpovědi na otázky příčin neúspěchu v daných zemích, obvykle tos končilo konstatováním, že daný trh nepřijal model poptávkového řízení jako způsob nalezení dodavatele. V řadě zemí bylo obtížné akvírovat nejen dodavatele, ale také poptávky.

Několik základních tipů (radit se neodvažuji), jak zahraniční expanzi nedělat:
  • teritoriální expanze neznamená přeložit službu do dalších jazyků a spustit na zahraničních doménách,
  • pokud děláte produkt, který podléhá lokálním zvyklostem, je nutné přizpůsobit samotný konpcet produktu, což je ovšem v rozporu se škálovatelností produktového řešení,
  • personálně je třeba najmout lidi znalé tamního trhu, pobočka je dobrá, ne však nezbytně nutná,
  • musíte mít ochotu a prostředky do dané země cestovat, ideálně znát její jazyk pro vlastní analýzu prostředí,
  • pokud existují v dané zemi obdobné řešení - je to dobré znamení, neznamená to však, že jsou profitabilní,
  • pokud neexistuje v dané zemi obdobné řešení neznamená to nutně, že to nevyjde, ale ani automaticky, že to vyjde :)

Více můžete slyšet v přednášce 23.9. na 5. ročníku konference E-Business Forum 2013


Komentáře

Anonymní píše…
cely B2B jsou podvodnici, delaji to same co "smejdi" viz. znamy dokument. Nabidnou sluzbu po telefonu, k tomu garanci vraceni penez a teprve po roce vam zaslou jejich podminky a ze na vraceni penez, i pres jejich sluzbu naho.... nemate narok.

Populární příspěvky z tohoto blogu

B2B sales by phone workshop for sales team Keboola

Tak jsem dělal chytrýho v mezinárodním sales týmu společnosti Keboola. Jak jsem k tomu přišel. To mi takhle napíše Pavel Doležal na WhatsApp pár otázek k jejich aktivitám na telefonu. Řekněme jako přátelskou radu či názor. Odpovídám. A začíná mně to zajímat - cítím potenciál. No a najednou dostávám pozvání "Nechceš si udělat workshop pro náš tým Keboola?" Bohužel přichází i to B, tj. v angličtině. A je to tady .. Připravuju prezentaci, tak nějak naslepo. Tuším o co Pavlovi jde. Mají 40 hovorů / den, v podstatě domlouvají online prezentace (schůzky), kde již s potencionálními klienty platformy komunikuje opravdový salesák. Dosahují 1-2 dema / den. A to mi přijde opravdu málo, včetně nízké aktivity.  Poslouchám jejich hovory a i když přes svůj jazykový analfabetismus v angličtině opravdu skoro nerozumím, je mi jasné, že neprodávají, neptají se, málo zaujmou. Tady se dá hodně vylepšit. Pavel to ví také, ale zřejmě to potřebuje slyšet ještě od někoho jiného. Vzpomínám na doby At

Situační vedení a úrovně připravenosti

Můj osobní základ manažerských dovedností se nachází v době mé práce v Seznam.cz, což už je tedy opravdu dávno, bylo to v letech 2003 - 2005. Seznam investoval do řady obchodních školení v té době se rozvíjela obchodní síť fieldů a bylo potřeba to uřídit. Skvělé školení pro nás realizovala firma GlobeTime Consulting , jmenovitě Josef Hrzán. Následně se vzniklo s Pepou i lidské přátelství nad rámec školení jak moje, tak mojí ženy. To čím mně vybavilo školení v té době velmi dobře doplňovala osobní a řídící zkušenost Vaška Horejše, který v té době přišel jako ředitel obchodní sítě. On byl tím zkušenějším, který přišel z Editu, v té době tištěného katalogu, který svého času sváděl poměrně vyrovnaný obchodní souboj se Zlatými stránkami Mediatelu. Vašek měl reálné zkušenosti, přehled v práci s lidmi a já byl mladé ucho, které se zase více orientovalo v technických parametrech produktů a služeb, protože jsem před tím reklamu pro Seznam prodával v terénu. Dobře jsme se doplňovali. I s Vaške

Výroční zpráva spolku NTU 2021

Dne 21.2. se v nové kanceláři spolku na Senovážném náměstí 23 uskutečnila členská schůze s programem schválení výroční zprávy za rok 2021 a dále volby nových členů kontrolní komise. Schůze se zúčastnili členové osobně a dále také online pomocí Google Meet. Výroční zpráva 2021 ke stažení: https://www.nekdotiuveri.cz/o-nas/vyrocni-zpravy   Vážení přátelé a příznivci spolku Někdo Ti uvěří, s radostí a vděčností za vše dobré přinášíme výroční zprávu za uplynulý rok. V roce 2021 jsme byli v kontaktu s 83 oběťmi (sexuálního) zneužívání nejen v církevním prostředí, s mnoha jsme se setkali opakovaně. Zúčastnili jsme se 5 seminářů a diskusí, mluvili se stovkami lidí, s dalšími jsme byli v kontaktu online. „Když se ohlížím za uplynulý rokem, vidím kromě obrovské bolesti také velkou naději. Naději, že můžeme společně s oběťmi nést jejich zranění a že se můžeme podílet na vytváření prostředí, které bude skutečně bezpečné pro všechny,“ říká Jiří Kylar, předseda spolku Někdo Ti uvěří. Jiřina Kočí, k