Přeskočit na hlavní obsah

Poptávkové systémy vs. formy internetové reklamy

SPIRSdružení SPIR (Sdružení pro internetovou reklamu) publikuje každoročně vývoj výdajů do internetové reklamy v ČR. Počátkem tohoto roku byl publikován také tento výstup - vývoj výdajů za rok 2012.

Standardně SPIR monitoruje celkový objem ročních výdajů v internetové reklamě (v roce 2012 více než 11 miliard Kč), podíl forem internetové reklamy (nejvíce výdajů do display asi 5,5 miliardy Kč, dále do search a reklamních sítí asi 4 miliardy Kč), poskytuje časové řady těchto forem a v neposlední řadě srovnává v časové řadě podíl mediatypů (tv, tisk, internet a další mediatypy).

Můj zájem v tomto článku souvisí s tímto výstupem:


Se znalostí trhu poptávkových systémů kterou mám vím, že existují dva hlavní hráči v ČR, kteří podle mého názoru získávají 80 - 90 % všech výnosů do poptávkových systémů. Ostatní prominou :-)
V ePoptávka.cz pracuji, takže naše výnosy znám velmi dobře a protože jsme výnosy za 2012 publikovali v tiskové zprávě zde - mohu s tímto údajem zde veřejně pracovat. Jedná se o 106 mil. Kč.

Výnosy našeho nejbližšího konkurenta, v němž před nedávnem koupila 70% podíl mediální skupina MAFRA (následně sama koupena skupinou Agrofert) jsou po této transakci odvoditelné z obchodního rejstříku - činí zhruba 60 mil. Kč za rok 2012.

Vraťme se nyní k zobrazenému grafu výše a hledejme, kde je v koláči obsaženo 160 mil. Kč za oba hlavní hráče v jednotlivých formách internetové reklamy (internetovou reklamu chápu v širším slova smyslu jako výdaj firmy do internetové služby, bez ohledu na to, zda se jedná o reklamní či marketingový nástroj). Odpovědí je, že nikde :-) Poptávkové systémy jsou službou svého druhu, menší nika na českém a slovenském trhu, která nezažívá přílišný mediální zájem. 

Kdybych si dovolil poptávkové systémy uvést v tomto koláči, vypadalo by to tedy takto:


Jistě nic velkého, s gigantickými výnosy displaye a searche nelze srovnávat. Optikou katalogů, videoreklamy však již zajímavé výnosy, které nepochybně zejména katalogům musí chybět (srovnejte výši investici např. Firmy.cz a ePoptávka.cz a zvažte prodejní příběh a reálnou možnost návratnosti).

Uvidíme, jak se bude tento trh vyvjíjet, chystáme opět významný posun vůči roku 2012.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B2B sales by phone workshop for sales team Keboola

Tak jsem dělal chytrýho v mezinárodním sales týmu společnosti Keboola. Jak jsem k tomu přišel. To mi takhle napíše Pavel Doležal na WhatsApp pár otázek k jejich aktivitám na telefonu. Řekněme jako přátelskou radu či názor. Odpovídám. A začíná mně to zajímat - cítím potenciál. No a najednou dostávám pozvání "Nechceš si udělat workshop pro náš tým Keboola?" Bohužel přichází i to B, tj. v angličtině. A je to tady .. Připravuju prezentaci, tak nějak naslepo. Tuším o co Pavlovi jde. Mají 40 hovorů / den, v podstatě domlouvají online prezentace (schůzky), kde již s potencionálními klienty platformy komunikuje opravdový salesák. Dosahují 1-2 dema / den. A to mi přijde opravdu málo, včetně nízké aktivity.  Poslouchám jejich hovory a i když přes svůj jazykový analfabetismus v angličtině opravdu skoro nerozumím, je mi jasné, že neprodávají, neptají se, málo zaujmou. Tady se dá hodně vylepšit. Pavel to ví také, ale zřejmě to potřebuje slyšet ještě od někoho jiného. Vzpomínám na doby At

Situační vedení a úrovně připravenosti

Můj osobní základ manažerských dovedností se nachází v době mé práce v Seznam.cz, což už je tedy opravdu dávno, bylo to v letech 2003 - 2005. Seznam investoval do řady obchodních školení v té době se rozvíjela obchodní síť fieldů a bylo potřeba to uřídit. Skvělé školení pro nás realizovala firma GlobeTime Consulting , jmenovitě Josef Hrzán. Následně se vzniklo s Pepou i lidské přátelství nad rámec školení jak moje, tak mojí ženy. To čím mně vybavilo školení v té době velmi dobře doplňovala osobní a řídící zkušenost Vaška Horejše, který v té době přišel jako ředitel obchodní sítě. On byl tím zkušenějším, který přišel z Editu, v té době tištěného katalogu, který svého času sváděl poměrně vyrovnaný obchodní souboj se Zlatými stránkami Mediatelu. Vašek měl reálné zkušenosti, přehled v práci s lidmi a já byl mladé ucho, které se zase více orientovalo v technických parametrech produktů a služeb, protože jsem před tím reklamu pro Seznam prodával v terénu. Dobře jsme se doplňovali. I s Vaške

Výroční zpráva spolku NTU 2021

Dne 21.2. se v nové kanceláři spolku na Senovážném náměstí 23 uskutečnila členská schůze s programem schválení výroční zprávy za rok 2021 a dále volby nových členů kontrolní komise. Schůze se zúčastnili členové osobně a dále také online pomocí Google Meet. Výroční zpráva 2021 ke stažení: https://www.nekdotiuveri.cz/o-nas/vyrocni-zpravy   Vážení přátelé a příznivci spolku Někdo Ti uvěří, s radostí a vděčností za vše dobré přinášíme výroční zprávu za uplynulý rok. V roce 2021 jsme byli v kontaktu s 83 oběťmi (sexuálního) zneužívání nejen v církevním prostředí, s mnoha jsme se setkali opakovaně. Zúčastnili jsme se 5 seminářů a diskusí, mluvili se stovkami lidí, s dalšími jsme byli v kontaktu online. „Když se ohlížím za uplynulý rokem, vidím kromě obrovské bolesti také velkou naději. Naději, že můžeme společně s oběťmi nést jejich zranění a že se můžeme podílet na vytváření prostředí, které bude skutečně bezpečné pro všechny,“ říká Jiří Kylar, předseda spolku Někdo Ti uvěří. Jiřina Kočí, k