Přeskočit na hlavní obsah

Přežijí katalogy firem?

Nepřežijí. Tištěné zejména, ale dnes už i internetové katalogy firem považuji za formát na vymření. Je to dinosaurus. Ačkoliv je příjemcem peněz (a to hodně peněz) od malých a středních firem již od začátku devadesátých let, je pouze otázkou času, kdy se zcela překoná, nebo se bude zcela sebekanibalizovat.

Mediatel prohrál
Komu bych se zdál příliž kritický, nechť srovná co se stalo Mediatelu ve srovnání se Seznam.cz. Zjednodušeně řečeno - prohrál. Mediatel to zkrátka projel. Internetovou vlnu prošvihl. Je to těžké se přeorientovat z výnosného tištěného katalogu z devadeátých let, kdy výnosy činili cca 1,5 mld. Kč / rok na interent, který začal cosi produkovat na začátku roku 2000 a teprve dále (vím, že srovnávám nesrovnatelné - Seznam má podstatně širší zásah cílové skupiny i produktů, omluvte tedy velkou míru zjednodušení).

zdroj: Justice.cz

Hegemon ČR trhu - prohrává sám se sebou
Hlavním katalogem firem na českém internetu jsou jednoznačně Firmy.cz, které podle tiskových sdělení vytváří v roce 2012 obrat 566 mil. Kč (srovnejme Sklik.cz 850 mil. Kč), což je úctyhodné. Celý trh katalogů má podle AdMonitoringu zhruba 960 mil. Kč. Přesto tento segment již čtvrtý rok neroste (roste display a search). I Firmy.cz budou v budoucnu stagnovat, nepřijdou-li s něčím elementárně novým, tak jako např. zcela změnili formát bulvárního deníku Super.cz. Co je však pro Seznam dobré, vlastní i ty rostoucí formáty :)

Proč katalogy vymřou?
Nedokáží (zatím) výrazně produktově inovovat. To, co se prohlašuje za inovaci je čistá marketingová lakýrka, jako např. nové Najisto.cz. Protože jsou v principu jednoduché, primitivní a nemohou konkurovat přesnějšímu hledání produktů a služeb. V principu katalogizují něco, co uživatelé hledají zprostředkovaně. Uživatelé přestávají vyhledávat firmy a mnohem více hledají produkty, konkrétní služby. Cílová skupina návštěvníků kategorie katalogu je méně zacílená, než provoz z klíčových slov v hledání.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B2B sales by phone workshop for sales team Keboola

Tak jsem dělal chytrýho v mezinárodním sales týmu společnosti Keboola. Jak jsem k tomu přišel. To mi takhle napíše Pavel Doležal na WhatsApp pár otázek k jejich aktivitám na telefonu. Řekněme jako přátelskou radu či názor. Odpovídám. A začíná mně to zajímat - cítím potenciál. No a najednou dostávám pozvání "Nechceš si udělat workshop pro náš tým Keboola?" Bohužel přichází i to B, tj. v angličtině. A je to tady .. Připravuju prezentaci, tak nějak naslepo. Tuším o co Pavlovi jde. Mají 40 hovorů / den, v podstatě domlouvají online prezentace (schůzky), kde již s potencionálními klienty platformy komunikuje opravdový salesák. Dosahují 1-2 dema / den. A to mi přijde opravdu málo, včetně nízké aktivity.  Poslouchám jejich hovory a i když přes svůj jazykový analfabetismus v angličtině opravdu skoro nerozumím, je mi jasné, že neprodávají, neptají se, málo zaujmou. Tady se dá hodně vylepšit. Pavel to ví také, ale zřejmě to potřebuje slyšet ještě od někoho jiného. Vzpomínám na doby At

Situační vedení a úrovně připravenosti

Můj osobní základ manažerských dovedností se nachází v době mé práce v Seznam.cz, což už je tedy opravdu dávno, bylo to v letech 2003 - 2005. Seznam investoval do řady obchodních školení v té době se rozvíjela obchodní síť fieldů a bylo potřeba to uřídit. Skvělé školení pro nás realizovala firma GlobeTime Consulting , jmenovitě Josef Hrzán. Následně se vzniklo s Pepou i lidské přátelství nad rámec školení jak moje, tak mojí ženy. To čím mně vybavilo školení v té době velmi dobře doplňovala osobní a řídící zkušenost Vaška Horejše, který v té době přišel jako ředitel obchodní sítě. On byl tím zkušenějším, který přišel z Editu, v té době tištěného katalogu, který svého času sváděl poměrně vyrovnaný obchodní souboj se Zlatými stránkami Mediatelu. Vašek měl reálné zkušenosti, přehled v práci s lidmi a já byl mladé ucho, které se zase více orientovalo v technických parametrech produktů a služeb, protože jsem před tím reklamu pro Seznam prodával v terénu. Dobře jsme se doplňovali. I s Vaške

Výroční zpráva spolku NTU 2021

Dne 21.2. se v nové kanceláři spolku na Senovážném náměstí 23 uskutečnila členská schůze s programem schválení výroční zprávy za rok 2021 a dále volby nových členů kontrolní komise. Schůze se zúčastnili členové osobně a dále také online pomocí Google Meet. Výroční zpráva 2021 ke stažení: https://www.nekdotiuveri.cz/o-nas/vyrocni-zpravy   Vážení přátelé a příznivci spolku Někdo Ti uvěří, s radostí a vděčností za vše dobré přinášíme výroční zprávu za uplynulý rok. V roce 2021 jsme byli v kontaktu s 83 oběťmi (sexuálního) zneužívání nejen v církevním prostředí, s mnoha jsme se setkali opakovaně. Zúčastnili jsme se 5 seminářů a diskusí, mluvili se stovkami lidí, s dalšími jsme byli v kontaktu online. „Když se ohlížím za uplynulý rokem, vidím kromě obrovské bolesti také velkou naději. Naději, že můžeme společně s oběťmi nést jejich zranění a že se můžeme podílet na vytváření prostředí, které bude skutečně bezpečné pro všechny,“ říká Jiří Kylar, předseda spolku Někdo Ti uvěří. Jiřina Kočí, k