středa 31. července 2013

Přežijí katalogy firem?

Nepřežijí. Tištěné zejména, ale dnes už i internetové katalogy firem považuji za formát na vymření. Je to dinosaurus. Ačkoliv je příjemcem peněz (a to hodně peněz) od malých a středních firem již od začátku devadesátých let, je pouze otázkou času, kdy se zcela překoná, nebo se bude zcela sebekanibalizovat.

Mediatel prohrál
Komu bych se zdál příliž kritický, nechť srovná co se stalo Mediatelu ve srovnání se Seznam.cz. Zjednodušeně řečeno - prohrál. Mediatel to zkrátka projel. Internetovou vlnu prošvihl. Je to těžké se přeorientovat z výnosného tištěného katalogu z devadeátých let, kdy výnosy činili cca 1,5 mld. Kč / rok na interent, který začal cosi produkovat na začátku roku 2000 a teprve dále (vím, že srovnávám nesrovnatelné - Seznam má podstatně širší zásah cílové skupiny i produktů, omluvte tedy velkou míru zjednodušení).

zdroj: Justice.cz

Hegemon ČR trhu - prohrává sám se sebou
Hlavním katalogem firem na českém internetu jsou jednoznačně Firmy.cz, které podle tiskových sdělení vytváří v roce 2012 obrat 566 mil. Kč (srovnejme Sklik.cz 850 mil. Kč), což je úctyhodné. Celý trh katalogů má podle AdMonitoringu zhruba 960 mil. Kč. Přesto tento segment již čtvrtý rok neroste (roste display a search). I Firmy.cz budou v budoucnu stagnovat, nepřijdou-li s něčím elementárně novým, tak jako např. zcela změnili formát bulvárního deníku Super.cz. Co je však pro Seznam dobré, vlastní i ty rostoucí formáty :)

Proč katalogy vymřou?
Nedokáží (zatím) výrazně produktově inovovat. To, co se prohlašuje za inovaci je čistá marketingová lakýrka, jako např. nové Najisto.cz. Protože jsou v principu jednoduché, primitivní a nemohou konkurovat přesnějšímu hledání produktů a služeb. V principu katalogizují něco, co uživatelé hledají zprostředkovaně. Uživatelé přestávají vyhledávat firmy a mnohem více hledají produkty, konkrétní služby. Cílová skupina návštěvníků kategorie katalogu je méně zacílená, než provoz z klíčových slov v hledání.

Žádné komentáře: