Přeskočit na hlavní obsah

i-zakazky.cz - nový konkurent?

Nedávno mi dva lidé nezávisle na sobě přinesli letáček propagující novou služby České pošty i-zakazky.cz. K tomu jsem stejný letáček dostal poštou na svůj živnostenský list a nalezl ho také na pobočce pošty.

Máme se u nás začít bát o svůj díl byznysu zasílání podlimitních veřejných zakázek na ePoptávka.cz? Trochu jsem znejištěl. Česká pošta je jistě úctyhodná firma s mnoha možnostmi. Po prostudování nabídky, marketingu a hlubší úvaze jsem ale opět klidný. Podívejme se na službu z několika úhlů pohledu:

Trh
Česká pošta vytvořila produkt, který monitoruje veřejné zakázky a poskytuje je podnikatelům. Tato služba však existuje na českém internetu několik let, obvykle (ale nejenom) v rámci obecného poptávkového systému. Otázka je, kolik peněz je zde reálně možné získat, vzhledem k obecné společensko-podnikatelské skepsi s výběrovými řízeními u nás. Vím o čem mluvím.

Produkt
Zajímavá inovace doručovat veřejné zakázky také offline. Netuším však proč. Za nestoudné však považuji možnost doručovat veřejné zakázky do datové schránky - vnímám to jako bezprecedentní zneužití datových schránek, které mají být o komunikaci firma - stát, nikoliv o komunikaci firma - Česká pošta. Možnost objednat na 1, 6 a 12 měsíců - ano to je dobré. Cena služby je vstřícná a na trhu dobře konkurenční. Ovšem klasifikace oborů velmi špatná, pro celý obor Stavebnictví - jako nejvýznamnější činnost ve veřejných zakázkách - pouze 5 pod-oborů.



Web
Titulní strana a hlavní texty - celkem povedené. Ovšem to je vše. Po vytvoření účtu žádný katalog, nemohu se podívat a najít žádné zakázky. Nastavení profilu zasílání omezené, řekl bych spíše nedostatečné. Přesně takto to dopadá, když se pouštíte na trh, který neznáte a nemáte ještě zpětnou vazbu od uživatelů. Funkce "Deaktivovat službu" v nastavení jistě dělá radost osobě, která má odpovědnost za výnosy služby :-)

Marketing
Poměrně velkorysý marketing. Leták dostávají directem mailem vlastníci živnostenského listu, jsou k dispozici na pobočkách České pošty. O jeho návratnosti - resp. horizontu jeho návratnosti, však mám velké pochybnosti. Česká pošta si to však zcela jistě může dovolit.

Samotné zasílání veřejných zakázek
Pokud si vyberete zasílání e-mailem, přijdou vám veřejné zakázky v příloze v dokumentu PDF. Přijdou vám však všechny zakázky od určitého data z daného oboru - mě zaslané pdfko mělo prosím pěkně 207 stránek. To není moc použitelná forma.

Shrnutí
Nového je v tomto produktu pouze to, že ho provozuje Česká pošta. Není zcela jistě inovativní a po registraci a jeho využití ho nepovažuji ani za příliž dobrý. Přesto je možné, že velikostí a obchodní silou České pošty si tento produkt vydobije své místo na trhu.



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B2B sales by phone workshop for sales team Keboola

Tak jsem dělal chytrýho v mezinárodním sales týmu společnosti Keboola. Jak jsem k tomu přišel. To mi takhle napíše Pavel Doležal na WhatsApp pár otázek k jejich aktivitám na telefonu. Řekněme jako přátelskou radu či názor. Odpovídám. A začíná mně to zajímat - cítím potenciál. No a najednou dostávám pozvání "Nechceš si udělat workshop pro náš tým Keboola?" Bohužel přichází i to B, tj. v angličtině. A je to tady .. Připravuju prezentaci, tak nějak naslepo. Tuším o co Pavlovi jde. Mají 40 hovorů / den, v podstatě domlouvají online prezentace (schůzky), kde již s potencionálními klienty platformy komunikuje opravdový salesák. Dosahují 1-2 dema / den. A to mi přijde opravdu málo, včetně nízké aktivity.  Poslouchám jejich hovory a i když přes svůj jazykový analfabetismus v angličtině opravdu skoro nerozumím, je mi jasné, že neprodávají, neptají se, málo zaujmou. Tady se dá hodně vylepšit. Pavel to ví také, ale zřejmě to potřebuje slyšet ještě od někoho jiného. Vzpomínám na doby At

Situační vedení a úrovně připravenosti

Můj osobní základ manažerských dovedností se nachází v době mé práce v Seznam.cz, což už je tedy opravdu dávno, bylo to v letech 2003 - 2005. Seznam investoval do řady obchodních školení v té době se rozvíjela obchodní síť fieldů a bylo potřeba to uřídit. Skvělé školení pro nás realizovala firma GlobeTime Consulting , jmenovitě Josef Hrzán. Následně se vzniklo s Pepou i lidské přátelství nad rámec školení jak moje, tak mojí ženy. To čím mně vybavilo školení v té době velmi dobře doplňovala osobní a řídící zkušenost Vaška Horejše, který v té době přišel jako ředitel obchodní sítě. On byl tím zkušenějším, který přišel z Editu, v té době tištěného katalogu, který svého času sváděl poměrně vyrovnaný obchodní souboj se Zlatými stránkami Mediatelu. Vašek měl reálné zkušenosti, přehled v práci s lidmi a já byl mladé ucho, které se zase více orientovalo v technických parametrech produktů a služeb, protože jsem před tím reklamu pro Seznam prodával v terénu. Dobře jsme se doplňovali. I s Vaške

Výroční zpráva spolku NTU 2021

Dne 21.2. se v nové kanceláři spolku na Senovážném náměstí 23 uskutečnila členská schůze s programem schválení výroční zprávy za rok 2021 a dále volby nových členů kontrolní komise. Schůze se zúčastnili členové osobně a dále také online pomocí Google Meet. Výroční zpráva 2021 ke stažení: https://www.nekdotiuveri.cz/o-nas/vyrocni-zpravy   Vážení přátelé a příznivci spolku Někdo Ti uvěří, s radostí a vděčností za vše dobré přinášíme výroční zprávu za uplynulý rok. V roce 2021 jsme byli v kontaktu s 83 oběťmi (sexuálního) zneužívání nejen v církevním prostředí, s mnoha jsme se setkali opakovaně. Zúčastnili jsme se 5 seminářů a diskusí, mluvili se stovkami lidí, s dalšími jsme byli v kontaktu online. „Když se ohlížím za uplynulý rokem, vidím kromě obrovské bolesti také velkou naději. Naději, že můžeme společně s oběťmi nést jejich zranění a že se můžeme podílet na vytváření prostředí, které bude skutečně bezpečné pro všechny,“ říká Jiří Kylar, předseda spolku Někdo Ti uvěří. Jiřina Kočí, k