středa 1. ledna 2014

Soukromé projekty

V roce 2013 se mi podařilo významěji posunout další dva, tentokrát mé soukromé, projekty: stepovani.cz a polandtrade.pl. Nemohou a nedostávají dostat tolik pozornosti jako můj full-time job pro B2M.CZ, ale mohou to být zasazená semínka, která časem vyklíčí v pěkné rostlinky.


PolandTrade dostal novou aplikaci a nový design. Je to projekt, na který jsem před lety vsadil hodně času a peněz (poměrně mladicky nerozvážně) a který postupem času změnil obchodní model z klasického prepaidové katalogu, prodávaného telefonním prodejem na model, řekněme mfa. Měsíční návštěvnost si drží cca 0,5 - 0,6 mil. uživatelů / měsíc, v nové aplikaci jsme reagovali na potřebu otevření katalogu editaci samotných firem a vkládání nových firem a údajů o nich. Nyní je to spící projekt, který generuje peníze vlastníkům, kteří do něho investovali v jeho počáteční fázi a ty prostředky získáváme postupně zpět. Pro rok 2014 plánujeme již poměrně zajímavý výnos na pasivní projekt.


Stepování.cz je e-shop s potřebami pro stepaře a stepování, tedy nejvíce stepařské boty zn. Bloch z Velké Británie, o kterém jsem již psal. Nabízí dále výuková dvd vlastní produkce, stepařské plechy, domácí parket apod. Tento projektík je moje srdeční záležitost a věc, kterou dělám hlavně pro svůj dlouholetý zájem o step. V roce 2013 se mi podařilo přesunout celou starost a vyřizování objednávek na manželku :), pro kterou je to při rodičovské dovolené sice zápřah, ale komunikovat ji baví. Stepování.cz dostalo mezi svátky novou platformu, přešel jsem z webnode.cz na fastcentrik.cz. V roce 2013 činila roční návštěvnost cca 7 tis. návštěvníků, obrat činil 180 tis. Kč, což je meziroční nárůst je 13%. Čísla to jsou titěrná, prodám cca 100 stepařských bot / rok, ovšem, když si uvědomíme, že v ČR se stepuje aktivně věnuje zhruba 1 - 2 tis. osob, lze na to nahlížet už jinou optikou.

A plány do budoucna? Stepování.cz neskýtá mnoho dalších příležitostí, trh je celkově velmi malý, je to malá nika lidí, kteří stepují. Vyvolávat zájem u nových lidí by bylo celkově nerentabilní, proto prodej stojí pouze na těch, kteří sami aktivně step vyhledají. Logický krok rozvoje do jiných zemí není reálný - víte jak je těžké prodávat něco jako boty přes internet?? Britské boty totiž mají zcela jiné číslování než jsme u nás zvyklí .. Je s tím spousta telefonické komunikace, výměn bot, dotazů apod. Přesto chci projekt zachovat pro svojí radost a kontakt se stepem.

PolandTrade je naopak mnohem větší příležitost v budoucnu. Možné výnosy jsou v řádu násobků současných i plánovaných. Pokud je to projekt, který lze provozovat i při mém naprosto plném, přetíženém a na 150% fungujícím jobu pro B2M, pak má smysl se jím zabývat i dál. Je to věc, která mne tolik neuspokojuje z produktového hlediska, ale i tam mám nějaké nápady, které mohou projekt posunout výrazněji dále. A pak, je to dokonalý pasivní příjem, těch pár desítek hodin ročně do projektu rád investuji, když se takto může rozvíjet.


2 komentáře:

Andre řekl(a)...

Opravdu 7 000 návštěvníků ročně? Potom je obrat velice hezký na tak málo návštěv. Stejně tak počet objednávek.
Každopádně hezký projekt a doména.

Otto Kočí řekl(a)...

Ano, 7 tis. unikátů za rok 2013. Celkem 11 tis. GA návštěv za rok, většina jde z přirozeného trafficu, zbytek z ppc.

Je to úzká, poměrně přesně vyprofilovaná nika, kde lze být autoritou - to vše má vliv .. Neumím si představit to dělat, když se tomu tématu člověk nevěnuje ..