Mnohokrát jsem si na základě AC první dojem po běžném cca 30 minutovém vstupním rozhovoru upravil a to jak kladným tak záporným směrem. Zatímco v pracovním rozhovoru často nenahlédnete do daného člověka, pod rouškou jeho vlastní sebeprezentace - postavíte-li ho do rolí jeho hlavních pracovních činností - vidíte jako na dlani, jak ke věcem přistupuje a reálně řeší. Pro mne je nejzajímavější se v i mimo předem stanovený scénář zastavit a zjistit motivaci, co uchazeče vede k takovému postupu apod.
Co je však nutné: je potřeba si dobře nadefinovat, jaké konkrétní činnosti bude osoba na dané pozici vykonávat a od nich se odrazit při přípravě scénáře AC. Např. jsme vybírali manažera externích call-center, který se zabývá vedením interního oddělení prodeje po telefonu a komunikaci s externími prodejními partnery - řekli jsme si, že chceme vidět, jak by kandidát dal zpětnou vazbu při koučingu operátora na konkrétní telefonický hovor a dále jsme chtěli simulovaný vlastní prodejní hovor. Dále nás zajímali výsledky znalostního testu a analýza osobnostního stylu (když hledáme vedoucího obchodníků - není ideální pečovatelský typ).
Několik dalších poznámek - jen heslovitě:
- AC je časově a energeticky náročné, naše trvají při 3 - 4 uchazečích zhruba 2 - 3 hodiny,
- vyplatí se AC vést ve větším počtu lidí, minimálně ve dvou pro ujasňování si zpětné vazby a ´válečné porady´ o uchazečích,
- pokud lze - nahrajte si činnosti (telefonování) zvuk, či video - můžete se k tomuvrátit,
- příprava je 99% úspěchu (platí ve všem), v AC každopádně - je nutné mít pečlivou přípravu, scénář, pomůcky, technické zázemí apod.
- veďte AC v přátelském duchu a kolegiálním - většinou už to, že kandidáty pozvete na AC znamená, že si vážíte jejich zkušeností či profesních kvalit - budou tak uvolnění a vydají ze sebe maximum,
- dejte nejen na tvrdá fakta, ale i na pocity - jsou důležité a u nás je zapadnutí do týmu stejně důležité, jako schopnost zvládnout dané místo,
- role hrajte jeden na jednoho, nevystavujte uchazeče vzájemnému srovnávání,
- díky AC si nejen vy vybíráte zaměstnance, ale i prodáváte sebe zaměstnanci - jsou-li to ty správné osoby, dokáží ocenit kvalitní přípravu a korektní vedení.
Čas věnovaný assessment centru, i když je v přípravě i realizaci nemalý, se rozhodně vyplatí a osobně mohu doporučit.
Osobní vzpomínka: před několika lety jsem dostal po prvním pohovoru pozvání na AC, kde se vybíral ředitel jednoho hypermarketu Tesco v Praze. Neměl jsme absolutně žádnou zkušenost z retailem, ale nějakým způsobem jsem zřejmě zapůsobil v prvním rozhovoru a proto mě pozvali. Připadalo mi to naprosto šílené, že by mne mohli vybrat a že bych to dal. Nicméně jsem tedy šel a byla to veliká zkušenost. Zejména fakt, že výběr realizovali ostatní ředitelé jiných hypermarketů společně s vedením firmy v ČR. Zvládl jsem docela dobře hraní manažerských rolí, už hůře konkrétní úkoly na prodejně :) Nakonec mne nevybrali a bylo to určitě správné rozhodnutí, jiní uchazeči měli velké zkušenosti s řízením takového provozu. Odcházel jsem ovšem i se zvýšených sebevědomým a poučen co to AC je a jak funguje.
No comments:
Post a Comment