středa 2. října 2013

ePoptávka.cz jako investice pro řemeslníky

Na své osobní zdi Facebooku jsem zaregistroval článek Agentury Najisto o internetové reklamě pro řemeslníky. Protože jsme byli zmíněni, reagoval jsem upřesněním v komentářích.

Autor článku, Mirek Rojek - se kterým se mimochodem známe osobně z Ataxa, naformuloval dotatečné otázky pro ePoptávka.cz, které chce agentura využít pro svou sérii článků o internetu a řemeslnících. Otázky a odpovědi předkládám i zde.

Je Vaše služba vhodná spíše pro větší firmy nebo i drobné řemeslníky?

Je faktem, že platící zákazníci služby ePoptávka.cz jsou z 50% osoby podnikající na živnostenský list a z druhých 50% jsou to malé společnosti typu s.r.o., s počtem zaměstnanců do cca 5 - 10 osob. Registrované firmy (odběratelé poptávek)  jsou tedy jednoznačně malé firmy a živnostníci. Jako způsob využití internetu k získání obchodu vidíme ePoptávka.cz nejvhodnější pro malé firmy - pro velké firmy, např. typu a.s., nemá ePoptávka.cz až na vyjímky příliš smysl.

Diskuze může být o tom, zda jsou zakázky vhodné pro drobné řemeslníky svým finančním obratem. To lze nastavit v nastavení zasílání. Více informací o možnostech nastavení zasílání poptávek.

Ideální pro zjištění potenciálu je fazetové vyhledávání podle oboru / kraje / finančního obratu - které je veřejně dostupné zde - zde lze individuálně ověřit, zda jsou zakázky pro danou firmu vhodné a zda je ocení.

Současně bych rád vyzdvihl produktovou novinku - možnost zasílání poptávek na klíčová slova (nikoliv podle oborů) - což podle mého názoru velmi zefektivňuje celou službu.


Poptávky u Vás realizují spíše firmy (B2B) nebo i běžné fyzické osoby (B2C)?

Máme převahu poptávek od firem (asi 2/3) vůči poptávkám od soukromých osob. Vnímáme tento fakt pozitivně, sami se marketingem snažíme o získávání firemních poptávek - vnímáme je jako hodnotnější pro naše registrované dodavatele. Máme své publikační limity - firemní poptávka musí mít hodnotu více než 10 tis. Kč, soukromá min. 5 tis. Kč, abychom ji poslali do systému a tím pádem i registrovaným dodavatelům. Naši zákazníci oceňují více hodnotnější poptávky, sami si však mohou vybrat, že chtějí opravdu jen malé zakázky, např. do 20 tis. Kč - podle toho jak umí které zakázky zobchodovat.

Počet poptávek celkem v systému je zdepro konkrétní informace z daného oboru a kraje - doporučuji fazetové vyhledávání.


Co na Vaši službě uživatelé nejvíce oceňují?

Nejvíce oceňují zasílání konkrétních obchodních příležitostí ze svého oboru (či na jeho klíčová slova) z daného kraje a podle nastavených obratů.  Oceňují tedy reálný přínos, možnost zasílání poptávek e-mailem, nastavitelnost profilu zasílání. Často také oceňují garanční systém, kdy svou investici podle obchodních podmínek neriskují - pokud se jim služba nevyplatí. Co by chtěli zákazníci více? Chtěli by více poptávek ze svého oboru a kraje, někdy by také chtěli méně konkurence v systému, aby měli obchodně jednodušší pozici získání zákazníka.


Průměrný počet obdržených poptávek na 1 firmu za nějaké relevantní období (měsíc/rok)?

Průměrně dostávají registrovaní dodavatelé zhruba 1 000 poptávek za roční plnění služby. Průměr je zde však zkreslující statistika - rozdíly jsou velmi individuální není dostatečně vypovídající - stejně jako např. problém s průměrnou mzdou v ČR, kdy 2/3 zaměstananců jí nedosahují.

Lze to také vyjádřit po percentilech:

    75 % všech dodavatelů obdrží za rok více jak 150 poptávek,
    58 % více jak 300 poptávek,
    47 % více jak 500 poptávek,
    31 % více jak 1 000 poptávek,
    22 % více jak 1 500 poptávek,
    9 % více jak 3 000 poptávek.

Řádově lze zobecnit, že dodavatelé obdrží vyšší stovky až nižší tisíce poptávek ze svého oboru. Velmi v tom ale intervenuje nastavení filtrů na kraj a obor - platí tendence, že čím specifičtější - užší nastavení tím relevance poptávek roste a jejich počet klesá.

Tato čísla se nyní mění vlivem nové možnosti cílení na klíčová slova.


Kolik zprostředkujete v průměru poptávek mezi firmami a uživateli měsíčně?

Z našeho dlouhodobého dotazování poptávajících vyplývá, že zhruba 50% všech poptávajících si nakonec vybere dodavatele v ePoptávka.cz, 25% odpovídá že prozatím ne a 25% odpovídá že si dodavatele u nás nevybrala. Takto se dotazujeme již od roku 2008 a statistika je řádově stejná. Přesnější čísla ovšem nemáme, neomezujeme obě strany v komunikaci e-mailem a telefonem, nejsme tedy v pozici platformy, přes kterou by transakce měřitelně procházely.



Žádné komentáře: