Přehled hlavních hráčů na Slovensku poskytuje opět AIMmonitor, tentokrát jeho online verze.
Měřením internetu na Slovensku se zabývá Interactive Advertising Bureau Slovakia (IAB Slovakia).
Nad 1 milionem RU měsíčně je 10 projektů (azet.sk, zoznam.sk, sme.sk, atlas.sk, aktuality.sk, topky.sk, cas.sk, pravda.sk, heureka.sk), nad 2 miliony jsou projekty 3 (azet.sk, zoznam.sk, sme.sk).
Top portály jsou azet.sk, zoznam.sk a atlas.sk, o něco větší odstup má centrum.sk. Všechny tyto portály mají svů katalog firem s návštěvností:
- azet.sk katalog - www.azet.sk/katalog/ - návštěvnost 755 tisíc RU / měsíc
- zoznam.sk katalog - www.zoznam.sk/katalog/ - návštěvnost 690 tisíc RU / měsíc
- atlas.sk katalog - http://katalog.atlas.sk/ - návštěvnost ne-auditují (tedy bude nizká)
Zoznam.sk je pro nás zajímavý, protože jako velký slovenský portál má službu, která rozesílá dopyty. Zajímavý název Dopytovač. Postavení na trhu - více než slušné - vlastní druhý nejnavštěvovanější web Slovenska.
Abych vyvrátil jeden mýtus - Ivo Lukačovič již velkou řadu let nemá se Zoznamem nic společného. V roce 1998 sice slovenský Zoznam založil a také vlastnil do roku 2000, poté však si již Zoznam žije vlastním životem.
Podívejme se podrobněji na Dopytovac.zoznam.sk V čem se můžeme jednoduše srovnat je počet dopytů za kalendářní měsíc září 2013:
- Dopytovač Zoznam.sk - 245 dopytů
Vůči hlavních hráčům na Slovensku:
- 123dopyt.sk - 4 839 dopytů
- AAAdopyt.sk - 2 909 dopytů
Počty dopytů jsou, vzhledem k mediální síle Zoznamu, naprosto zanedbatelné. Promo na Dopytovač je mírně řečeno nešikovné - sponzorství neprodaných sekcí asi mnoho dopytů nevygeneruje. Máme lepší zkušenosti s generováním dopytů prostřednictvím katalogu firem a lepší výsledky i s nižší mediální silou.
Zoznam své dopyty přímo nezpoplatňuje, resp. dává je zdarma k dispozici firmám, které jsou zapsány v jeho katalogu firem jako dodatečnou přidanou hodnotu. Placený firemní profil stojí 179 Eur / rok, je to klasický pay-per-placement s upřednostněním před neplacenými záznamy.
Proč se jim nedaří uspět na poli dopytů? Napadají mě odpovědi: Nevidí v dopytech byznys. Neumí dopytový produkt uchopit. Možná zjistili, že by jim mohl parazitovat katalogový byznys, protože dopyty jsou vlastně "katalogem naruby". Že by to také zjistil Seznam.cz když v roce 2012 upustil od úmyslu koupit ePoptávka.cz? A co na to tým Firmy.cz?
Mám z toho poměrně neskromný, až namyšlený závěr: ani velký hráč není schopen narušit stabilní postavení hlavních hráčů na poli poptávkových systémů. A to ani velký mediální hráč (MAFRA) ani klasický big internetový hráč (Seznam.cz) - zvláště když by mu to mohlo narušit stále ještě super byznys v katalogu firem.
(poznámka: obrázek není výsměch, ani ironie - je to obraz Karla Hájka, Dlouhý nos, 2010, akryl, karton 70 x 100)
No comments:
Post a Comment