pátek 4. října 2013

Slovensko: Proč Zoznam.sk není úspěšný v dopytech?

Na úvod několik čísel o slovenském internetovém trhu. Myslel sem si, že to vím, ale znal jsem stará čísla. Tak tedy dnešní velikost slovenské internetové populace je podle AIMmonitoru 3,0 mil. reálných uživatelů.

Přehled hlavních hráčů na Slovensku poskytuje opět AIMmonitor, tentokrát jeho online verze.

Měřením internetu na Slovensku se zabývá Interactive Advertising Bureau Slovakia (IAB Slovakia).

Nad 1 milionem RU měsíčně je 10 projektů (azet.sk, zoznam.sk, sme.sk, atlas.sk, aktuality.sk, topky.sk, cas.sk, pravda.sk, heureka.sk), nad 2 miliony jsou projekty 3 (azet.sk, zoznam.sk, sme.sk).

Top portály jsou azet.sk, zoznam.sk a atlas.sk, o něco větší odstup má centrum.sk. Všechny tyto portály mají svů katalog firem s návštěvností:



Dopytovač Zoznam.sk

Zoznam.sk je pro nás zajímavý, protože jako velký slovenský portál má službu, která rozesílá dopyty. Zajímavý název Dopytovač. Postavení na trhu - více než slušné - vlastní druhý nejnavštěvovanější web Slovenska.

Abych vyvrátil jeden mýtus - Ivo Lukačovič již velkou řadu let nemá se Zoznamem nic společného. V roce 1998 sice slovenský Zoznam založil a také vlastnil do roku 2000, poté však si již Zoznam žije vlastním životem.

Podívejme se podrobněji na Dopytovac.zoznam.sk V čem se můžeme jednoduše srovnat je počet dopytů za kalendářní měsíc září 2013:
  • Dopytovač Zoznam.sk - 245 dopytů
Vůči hlavních hráčům na Slovensku:
  • 123dopyt.sk - 4 839 dopytů
  • AAAdopyt.sk - 2 909 dopytů

Počty dopytů jsou, vzhledem k mediální síle Zoznamu, naprosto zanedbatelné. Promo na Dopytovač je mírně řečeno nešikovné - sponzorství neprodaných sekcí asi mnoho dopytů nevygeneruje. Máme lepší zkušenosti s generováním dopytů prostřednictvím katalogu firem a lepší výsledky i s nižší mediální silou.

Zoznam své dopyty přímo nezpoplatňuje, resp. dává je zdarma k dispozici firmám, které jsou zapsány v jeho katalogu firem jako dodatečnou přidanou hodnotu. Placený firemní profil stojí 179 Eur / rok, je to klasický pay-per-placement s upřednostněním před neplacenými záznamy.

Proč se jim nedaří uspět na poli dopytů? Napadají mě odpovědi: Nevidí v dopytech byznys. Neumí dopytový produkt uchopit. Možná zjistili, že by jim mohl parazitovat katalogový byznys, protože dopyty jsou vlastně "katalogem naruby". Že by to také zjistil Seznam.cz když v roce 2012 upustil od úmyslu koupit ePoptávka.cz? A co na to tým Firmy.cz?

Mám z toho poměrně neskromný, až namyšlený závěr: ani velký hráč není schopen narušit stabilní postavení hlavních hráčů na poli poptávkových systémů. A to ani velký mediální hráč (MAFRA) ani klasický big internetový hráč (Seznam.cz) - zvláště když by mu to mohlo narušit stále ještě super byznys v katalogu firem.

(poznámka: obrázek není výsměch, ani ironie - je to obraz Karla Hájka, Dlouhý nos, 2010, akryl, karton 70 x 100)


Žádné komentáře: