Přeskočit na hlavní obsah

Slovensko: Proč Zoznam.sk není úspěšný v dopytech?

Na úvod několik čísel o slovenském internetovém trhu. Myslel sem si, že to vím, ale znal jsem stará čísla. Tak tedy dnešní velikost slovenské internetové populace je podle AIMmonitoru 3,0 mil. reálných uživatelů.

Přehled hlavních hráčů na Slovensku poskytuje opět AIMmonitor, tentokrát jeho online verze.

Měřením internetu na Slovensku se zabývá Interactive Advertising Bureau Slovakia (IAB Slovakia).

Nad 1 milionem RU měsíčně je 10 projektů (azet.sk, zoznam.sk, sme.sk, atlas.sk, aktuality.sk, topky.sk, cas.sk, pravda.sk, heureka.sk), nad 2 miliony jsou projekty 3 (azet.sk, zoznam.sk, sme.sk).

Top portály jsou azet.sk, zoznam.sk a atlas.sk, o něco větší odstup má centrum.sk. Všechny tyto portály mají svů katalog firem s návštěvností:



Dopytovač Zoznam.sk

Zoznam.sk je pro nás zajímavý, protože jako velký slovenský portál má službu, která rozesílá dopyty. Zajímavý název Dopytovač. Postavení na trhu - více než slušné - vlastní druhý nejnavštěvovanější web Slovenska.

Abych vyvrátil jeden mýtus - Ivo Lukačovič již velkou řadu let nemá se Zoznamem nic společného. V roce 1998 sice slovenský Zoznam založil a také vlastnil do roku 2000, poté však si již Zoznam žije vlastním životem.

Podívejme se podrobněji na Dopytovac.zoznam.sk V čem se můžeme jednoduše srovnat je počet dopytů za kalendářní měsíc září 2013:
  • Dopytovač Zoznam.sk - 245 dopytů
Vůči hlavních hráčům na Slovensku:
  • 123dopyt.sk - 4 839 dopytů
  • AAAdopyt.sk - 2 909 dopytů

Počty dopytů jsou, vzhledem k mediální síle Zoznamu, naprosto zanedbatelné. Promo na Dopytovač je mírně řečeno nešikovné - sponzorství neprodaných sekcí asi mnoho dopytů nevygeneruje. Máme lepší zkušenosti s generováním dopytů prostřednictvím katalogu firem a lepší výsledky i s nižší mediální silou.

Zoznam své dopyty přímo nezpoplatňuje, resp. dává je zdarma k dispozici firmám, které jsou zapsány v jeho katalogu firem jako dodatečnou přidanou hodnotu. Placený firemní profil stojí 179 Eur / rok, je to klasický pay-per-placement s upřednostněním před neplacenými záznamy.

Proč se jim nedaří uspět na poli dopytů? Napadají mě odpovědi: Nevidí v dopytech byznys. Neumí dopytový produkt uchopit. Možná zjistili, že by jim mohl parazitovat katalogový byznys, protože dopyty jsou vlastně "katalogem naruby". Že by to také zjistil Seznam.cz když v roce 2012 upustil od úmyslu koupit ePoptávka.cz? A co na to tým Firmy.cz?

Mám z toho poměrně neskromný, až namyšlený závěr: ani velký hráč není schopen narušit stabilní postavení hlavních hráčů na poli poptávkových systémů. A to ani velký mediální hráč (MAFRA) ani klasický big internetový hráč (Seznam.cz) - zvláště když by mu to mohlo narušit stále ještě super byznys v katalogu firem.

(poznámka: obrázek není výsměch, ani ironie - je to obraz Karla Hájka, Dlouhý nos, 2010, akryl, karton 70 x 100)


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B2B sales by phone workshop for sales team Keboola

Tak jsem dělal chytrýho v mezinárodním sales týmu společnosti Keboola. Jak jsem k tomu přišel. To mi takhle napíše Pavel Doležal na WhatsApp pár otázek k jejich aktivitám na telefonu. Řekněme jako přátelskou radu či názor. Odpovídám. A začíná mně to zajímat - cítím potenciál. No a najednou dostávám pozvání "Nechceš si udělat workshop pro náš tým Keboola?" Bohužel přichází i to B, tj. v angličtině. A je to tady .. Připravuju prezentaci, tak nějak naslepo. Tuším o co Pavlovi jde. Mají 40 hovorů / den, v podstatě domlouvají online prezentace (schůzky), kde již s potencionálními klienty platformy komunikuje opravdový salesák. Dosahují 1-2 dema / den. A to mi přijde opravdu málo, včetně nízké aktivity.  Poslouchám jejich hovory a i když přes svůj jazykový analfabetismus v angličtině opravdu skoro nerozumím, je mi jasné, že neprodávají, neptají se, málo zaujmou. Tady se dá hodně vylepšit. Pavel to ví také, ale zřejmě to potřebuje slyšet ještě od někoho jiného. Vzpomínám na doby At

Situační vedení a úrovně připravenosti

Můj osobní základ manažerských dovedností se nachází v době mé práce v Seznam.cz, což už je tedy opravdu dávno, bylo to v letech 2003 - 2005. Seznam investoval do řady obchodních školení v té době se rozvíjela obchodní síť fieldů a bylo potřeba to uřídit. Skvělé školení pro nás realizovala firma GlobeTime Consulting , jmenovitě Josef Hrzán. Následně se vzniklo s Pepou i lidské přátelství nad rámec školení jak moje, tak mojí ženy. To čím mně vybavilo školení v té době velmi dobře doplňovala osobní a řídící zkušenost Vaška Horejše, který v té době přišel jako ředitel obchodní sítě. On byl tím zkušenějším, který přišel z Editu, v té době tištěného katalogu, který svého času sváděl poměrně vyrovnaný obchodní souboj se Zlatými stránkami Mediatelu. Vašek měl reálné zkušenosti, přehled v práci s lidmi a já byl mladé ucho, které se zase více orientovalo v technických parametrech produktů a služeb, protože jsem před tím reklamu pro Seznam prodával v terénu. Dobře jsme se doplňovali. I s Vaške

Výroční zpráva spolku NTU 2021

Dne 21.2. se v nové kanceláři spolku na Senovážném náměstí 23 uskutečnila členská schůze s programem schválení výroční zprávy za rok 2021 a dále volby nových členů kontrolní komise. Schůze se zúčastnili členové osobně a dále také online pomocí Google Meet. Výroční zpráva 2021 ke stažení: https://www.nekdotiuveri.cz/o-nas/vyrocni-zpravy   Vážení přátelé a příznivci spolku Někdo Ti uvěří, s radostí a vděčností za vše dobré přinášíme výroční zprávu za uplynulý rok. V roce 2021 jsme byli v kontaktu s 83 oběťmi (sexuálního) zneužívání nejen v církevním prostředí, s mnoha jsme se setkali opakovaně. Zúčastnili jsme se 5 seminářů a diskusí, mluvili se stovkami lidí, s dalšími jsme byli v kontaktu online. „Když se ohlížím za uplynulý rokem, vidím kromě obrovské bolesti také velkou naději. Naději, že můžeme společně s oběťmi nést jejich zranění a že se můžeme podílet na vytváření prostředí, které bude skutečně bezpečné pro všechny,“ říká Jiří Kylar, předseda spolku Někdo Ti uvěří. Jiřina Kočí, k