Přeskočit na hlavní obsah

Poptávkové systémy v Německu

Čas od času se mě někdo ptá, zda existují poptávkové systémy v zahraničí a jak se jim daří. Většinou nevím, protože mám tu čest pracovat ve firmě, jejíž majitel k poptávkovému sytému došel vlastní cestou, nikoliv jako kopie jiného vzoru.

S odkazem na článek o pokusech B2M o zahraniční expanzi a také s bakalářskou prací Terezy Analýza mezinárodních poptávkových systémů, jsem se dnes více podíval na dvě německé služby:  my-hammer.deblauarbeit.de.  lieferant4me.de si nechávám na později.

Vzhledem k informacím, které jsou na službách k dispozici, považuji německý trh se silně rozvinutý v oblasti poptávkových systémů pro řemeslníky a stavební firmy. Sláva, nejsme sami.


My-Hammer.de

Zdá se šampion mezi poptávkovými systémy a weby pro řemeslníky a to nejen v Německu. Projekt založen v roce 2005, na začátku byla potřeba sehnat řemeslníka pro vlastní potřebu (jak časté, že službu udělá ten, kdo ji nenajde už hotovou ..). V roce 2006 expandují do Rakouska, v roce 2009 do Velké Británie.

V roce 2009 provozovatel, MyHammer Holding AG, vyhrává v Deloitte Technology Fast 50 ocenění jako nejrychleji rostoucí technologická firma v Německu díky růstu svých tržeb o 4 769 procent (mezi roky 2005 až 2009). V roce 2011 MyHammer vyhrává cenu za inovaci na veletrhu CeBIT IT. Akcie holdingu jsou kótované na frankfurtské burze. Na začátku roku 2013 rozjíždí TV reklamu. Podle výroční zprávy za rok 2012 obrat 8,7 milionu Eur - pravděpodobně za všechny trhy (Německo, Rakousko, Velká Británie). Hrubá marže 40 %, celkem 70 zaměstnanců. No prosím, a pak, že to nejde pořádně rozjet v zahraničí.

Ceny za přístup k poptávkám a profil v katalogu 70 Eur / měsíc v rámci smlouvy na 6 měsíců, 50 Eur / měsíc při smlouvě na 24 měsíců. Pro nové zákazníky "3 monate kostenlos". Počet poptávek nezjištěn - nějak je nemají webově přístupné v této německé verzi (ve verzi UK a USA ano). Na této stránce deklarují 50 tis. poptávek / měsíc, vzhledem k tomu, že jsem neviděl na webu jedinou se mi to nezdá ..

Co mě překvapuje je jak moc jede celý MyHammer na hodnocení a uživatelských recenzích. Jsou jich zde desítky, stovky, tisíce. Proč se to nepodařilo NejŘemeslníkům u nás, když to jinde jde??


Blauarbeit.de

Služba ´Modrá práce´ se soustředí na oblast dodávky poptávek řemeslníkům a poskytovatelům služeb. Zakladatelé v osobním dopisu popisují, že server vznikl, když jeden z nich hledal levného a spolehlivého autolakýrníka a nemohl žádného najít. Zaujalo mě označení poptávkového systému jako "obrácené Business Directory", kde poptávající získá konkrétní nabídky, nebo "Blauarbeit.de není vyhledávač a není adresář. blauarbeit.de je lepší!". Jak výstižný copywriting :)

Titulní strana poměrně lehký a svěží design. Hezké tematické slidery slibující ty nejlepší řemeslníky a poskytovatele služeb. To by mohl říci každý. Tak se podíváme kolik máte poptávek. Podle Terezy a její bakalářky měli v březnu 2013 zhruba 7 tis. poptávek - budeme jí důvěřovat, počítat se mi to nyní opravdu nechce. To je zhruba produkce poptávek ePoptávka.cz - na velikost německého trhu to není žádná hitparáda, ale jistě již ekonomicky udržitelné a dobrý základ pro rentabilitu služby. První dojem určitě pozitivní, snad jen AdSense bych u služby tohoto typu nečekal - to neukazuje nich dobrého. Server je podle služby archive.org na webu od roku 2005.

Na první pohled je to skromnější projekt než MyHammer, tedy další hráč v pořadí. Ceny tarifů jsou 10, 25 a 40 Eur / měsíc, nebo možnost reagovat na 5, 10 a 25 poptávek za nižší částky než měsíční tarify.

ZÁVĚR:

Německý, potažmo západní, trh je byznysově úspěšný na trhu poptávkových systémů a katalogu řemeslných firem. Stojí za to dále zkoumat jejich produkt, marketing a přístup k problému. Samozřejmě, se nelze vzhlížet v tomto úspěchu - ty trhy mají jinou historii. MyHammer i BlauArbeit kombinují úspěšně poptávkový systém a katalog firem. Což je, jako kdyby se v ČR spojilo Firmy.cz s ePoptávka.cz, k čemuž ostatně v minulém roce nebylo daleko.
.

Komentáře

Unknown píše…
užitečný článek. Moc díky

Populární příspěvky z tohoto blogu

B2B sales by phone workshop for sales team Keboola

Tak jsem dělal chytrýho v mezinárodním sales týmu společnosti Keboola. Jak jsem k tomu přišel. To mi takhle napíše Pavel Doležal na WhatsApp pár otázek k jejich aktivitám na telefonu. Řekněme jako přátelskou radu či názor. Odpovídám. A začíná mně to zajímat - cítím potenciál. No a najednou dostávám pozvání "Nechceš si udělat workshop pro náš tým Keboola?" Bohužel přichází i to B, tj. v angličtině. A je to tady .. Připravuju prezentaci, tak nějak naslepo. Tuším o co Pavlovi jde. Mají 40 hovorů / den, v podstatě domlouvají online prezentace (schůzky), kde již s potencionálními klienty platformy komunikuje opravdový salesák. Dosahují 1-2 dema / den. A to mi přijde opravdu málo, včetně nízké aktivity.  Poslouchám jejich hovory a i když přes svůj jazykový analfabetismus v angličtině opravdu skoro nerozumím, je mi jasné, že neprodávají, neptají se, málo zaujmou. Tady se dá hodně vylepšit. Pavel to ví také, ale zřejmě to potřebuje slyšet ještě od někoho jiného. Vzpomínám na doby At

Situační vedení a úrovně připravenosti

Můj osobní základ manažerských dovedností se nachází v době mé práce v Seznam.cz, což už je tedy opravdu dávno, bylo to v letech 2003 - 2005. Seznam investoval do řady obchodních školení v té době se rozvíjela obchodní síť fieldů a bylo potřeba to uřídit. Skvělé školení pro nás realizovala firma GlobeTime Consulting , jmenovitě Josef Hrzán. Následně se vzniklo s Pepou i lidské přátelství nad rámec školení jak moje, tak mojí ženy. To čím mně vybavilo školení v té době velmi dobře doplňovala osobní a řídící zkušenost Vaška Horejše, který v té době přišel jako ředitel obchodní sítě. On byl tím zkušenějším, který přišel z Editu, v té době tištěného katalogu, který svého času sváděl poměrně vyrovnaný obchodní souboj se Zlatými stránkami Mediatelu. Vašek měl reálné zkušenosti, přehled v práci s lidmi a já byl mladé ucho, které se zase více orientovalo v technických parametrech produktů a služeb, protože jsem před tím reklamu pro Seznam prodával v terénu. Dobře jsme se doplňovali. I s Vaške

Výroční zpráva spolku NTU 2021

Dne 21.2. se v nové kanceláři spolku na Senovážném náměstí 23 uskutečnila členská schůze s programem schválení výroční zprávy za rok 2021 a dále volby nových členů kontrolní komise. Schůze se zúčastnili členové osobně a dále také online pomocí Google Meet. Výroční zpráva 2021 ke stažení: https://www.nekdotiuveri.cz/o-nas/vyrocni-zpravy   Vážení přátelé a příznivci spolku Někdo Ti uvěří, s radostí a vděčností za vše dobré přinášíme výroční zprávu za uplynulý rok. V roce 2021 jsme byli v kontaktu s 83 oběťmi (sexuálního) zneužívání nejen v církevním prostředí, s mnoha jsme se setkali opakovaně. Zúčastnili jsme se 5 seminářů a diskusí, mluvili se stovkami lidí, s dalšími jsme byli v kontaktu online. „Když se ohlížím za uplynulý rokem, vidím kromě obrovské bolesti také velkou naději. Naději, že můžeme společně s oběťmi nést jejich zranění a že se můžeme podílet na vytváření prostředí, které bude skutečně bezpečné pro všechny,“ říká Jiří Kylar, předseda spolku Někdo Ti uvěří. Jiřina Kočí, k