Přeskočit na hlavní obsah

Poptávkové systémy v Polsku

Poptávkové systémy, které v Polsku znám jsou www.oferteo.pl, www.oferia.pl, z ČR konkurenční www.aaazapytanie.pl a samozřejmě naše www.123zapytanie.pl. Shodou okolností jsou první dvě služby provozovány polskými firmami a poslední dvě služby provozovány firmami z ČR. Pokusím se je nyní porovnat v ukazatelích, které jsou veřejně zjistitelné.

Oferteo.pl
Spuštěno v roce 2008. Řekl bych standardní poptávkový systém. Zadání poptávky je zadarmo, systém financují poplatky od dodavatelů. Co je zajímavé je výkonnostní systém platby - platí se kreditovým systémem v rozsahu od 8 do 5 zl. / přístup do kontaktů 1 poptávky (v aktuálním kurzu je to cca 50 - 30 Kč). Systém vypadá propracovaně, web je opečovaný. Nefunguje pouze jako notifikátor poptávek, ale více jako platforma - nabídky na poptávky se vkládají přes systém, konkurenti vidí, které firmy vložili nabídku. Co se mi líbí jsou poptávkové formuláře přesně na míru oboru. Vzhledem k velikosti Polska, velikosti internetové populace a počtu firem však počet poptávek je ve srovnání s ČR či Slovenskem velmi nízký.

Ci ktorzy rozumieją po polski, mogą zobaczyć Prezeza na Bankier.pl :)


Oferia.pl
Náleží do skupiny Allegro. Produkt spuštěn v roce 2008 jako start-up, v roce 2009 prodáno Allegru. Zadání poptávky (zlecenia) je také zdarma. Nefunguje čistě jako poptávkový systém, ale současně i jako katalog firem a inzertní systém typu Allegro.pl Systém je financovaný nejen ze strany dodavatelů, kteří si kupují firemní zápisy, ale také ze strany poptávajících, kteří mohou svou poptávku zvýraznit apod. Je možné si koupit pomocí sms přístup ke kontaktu jedné poptávky za 6 zl. (36 Kč) nebo přístup na jeden měsíc za 35 zl. (420 Kč). Je to trochu hybridní systém, který zřejmě hledá výnosy kde se dá.

Těží se své integrace s Allegrem. Počet poptávek měsíčně ovšem ještě řádově nižší než na Oferteo.pl. Podle webu je znát, že to není mnoho podporovaný a vyvíjený produkt.

AAAzapytanie.pl
Polská verze AAApoptávka.cz. založeno na konci roku 2009. Podle počtu poptávek lze říci, že po prodeji Mafře není podporovaný produkt. Kopíruje model své matky v ČR - zadání poptávky zdarma, platby od firem - fixní poplatek na období. Nyní již registrace zdarma, předpokládám že bude uzavřeno, jakmile expirují placené registrace. Počet poptávek nyní již velmi nízký, v řádu jednotek měsíčně. Myslím, že to i Pavel Matoušek někde říkal, že se jiným než české a slovenské verzi věnovat nebude - tomu stav služby také odpovídá. Byli doby, kdy když by B2M otevřela poptávkový systém v Grónsku, otevírala by AAApoptávka svůj gónský systém za několik měsíců s velkou slávou také :) .. nic ve zlém Pavle.


123zapytanie.pl
Založeno v prosinci 2006. Náleží do skupiny produktů B2M.CZ. Byl prvním poptávkovým systémem v Polsku. V mnohém kopíruje službu ePoptávka.cz. Zadání poptávky je zdarma, financováno je fixním registračním poplatkem ze strany dodavatelů. Cena 1 roční registrace za 429 zl. (2 617 Kč). Počet registrovaných dodavatelů je 33 tisíc, což vůči potenciálu polského trhu firem je zlomek. Produkt v Polsku nadále podporujeme, nicméně v řadě ohledů má přednost CZ a SK verze. Verze je rentabilní, nicméně očekávání s ní spojené bylo v prvních letech jejího spuštění samozřejmě řádově vyšší. Musím pouze konstatovat, co jsem již uvedl v tomto článkudaný trh nepřijal model poptávkového řízení jako způsob nalezení dodavatele tak, jak jsme plánovali, bohužel.


Vzájemné srovnání:


zdroj: weby systémů, počet poptávek za měsíc 7/2013

Závěry:

  • Žádnou ze 4 služeb poptávkového systému na trhu v Polsku nevyužívá kritická masa uživatelů na straně poptávajících ani dodavatelů. Pro srovnání internetová populace má v PL zhruba 18 mil. uživatelů, počet firem je zhruba 3,9 mil (z toho aktivních 1,8 mil.).
  • Leader trhu je Oferteo.pl - má nejvíce poptávek / měsíc - je ovšem otázka s jakou rentabilitou tato služba hospodaří. Podle veřejně dostupného zdroje (Raporty o firmach VERDICT) má za rok 2011 výnosy 1,198 mil. zl. (7,3 mil. Kč) a 1 zaměstnance. Na druhou stranu z roku 2010 na rok 2011 vyrostli o 400%.
  • Nezbývá než hledat příčiny a vhodné řešení pro daný trh, nebo zde rezignovat na rozvoj.



Komentáře

Hana Miketová píše…
Nemohu souhlasit s nízkým využíváním portálu oferia.pl. No a tip na rozvoj posledně jmenovaného? Zrušit fixní poplatky, ty jsou naprostá hloupost, vyhovující jen provozovateli. Poptávající dostává odpovědi jen od těch, kteří si zaplatí, u specifičtějších služeb nepoužitelné - fixní poplatek je příliš zatěžující, proč by to tedy zkoušel zde, když jinde má zaručenou větší odezvu? V důsledku je pak vlastně vše nevýhodné i pro provozovatele, v úvodu se mýlím, kde nejsou nabízející, nejsou poptávající a ani příjmy z reklam apod. Jen by to chtělo českou oferii a ne např. pro překladatele (můj případ) téměř nepoužitelnou epoptavku nebo aaapoptavku.
Hana Miketová
Otto Kočí píše…
Dobrý den, soudil jsem podle toho, jak web vypadá, mohu se zamozřejmě mýlit ..

Rozumím co uvádíte. Když se však na to podíváte i z druhé strany, ze strany provozovatele poptávkového systému, on potřebuje překročit kritickou masu výnosů, aby zajistil dostatečné množství poptávek, tedy vyvinul dostatečné množství marketingu či reklamy.

Výkonnostní model samozřejmě hýbe internetovými službami, je progresivní, odstraňuje bariéru pro vstup do systému. Na druhou stranu představuje mnohem vyšší riziko pro provozovatele.

Populární příspěvky z tohoto blogu

B2B sales by phone workshop for sales team Keboola

Tak jsem dělal chytrýho v mezinárodním sales týmu společnosti Keboola. Jak jsem k tomu přišel. To mi takhle napíše Pavel Doležal na WhatsApp pár otázek k jejich aktivitám na telefonu. Řekněme jako přátelskou radu či názor. Odpovídám. A začíná mně to zajímat - cítím potenciál. No a najednou dostávám pozvání "Nechceš si udělat workshop pro náš tým Keboola?" Bohužel přichází i to B, tj. v angličtině. A je to tady .. Připravuju prezentaci, tak nějak naslepo. Tuším o co Pavlovi jde. Mají 40 hovorů / den, v podstatě domlouvají online prezentace (schůzky), kde již s potencionálními klienty platformy komunikuje opravdový salesák. Dosahují 1-2 dema / den. A to mi přijde opravdu málo, včetně nízké aktivity.  Poslouchám jejich hovory a i když přes svůj jazykový analfabetismus v angličtině opravdu skoro nerozumím, je mi jasné, že neprodávají, neptají se, málo zaujmou. Tady se dá hodně vylepšit. Pavel to ví také, ale zřejmě to potřebuje slyšet ještě od někoho jiného. Vzpomínám na doby At

Situační vedení a úrovně připravenosti

Můj osobní základ manažerských dovedností se nachází v době mé práce v Seznam.cz, což už je tedy opravdu dávno, bylo to v letech 2003 - 2005. Seznam investoval do řady obchodních školení v té době se rozvíjela obchodní síť fieldů a bylo potřeba to uřídit. Skvělé školení pro nás realizovala firma GlobeTime Consulting , jmenovitě Josef Hrzán. Následně se vzniklo s Pepou i lidské přátelství nad rámec školení jak moje, tak mojí ženy. To čím mně vybavilo školení v té době velmi dobře doplňovala osobní a řídící zkušenost Vaška Horejše, který v té době přišel jako ředitel obchodní sítě. On byl tím zkušenějším, který přišel z Editu, v té době tištěného katalogu, který svého času sváděl poměrně vyrovnaný obchodní souboj se Zlatými stránkami Mediatelu. Vašek měl reálné zkušenosti, přehled v práci s lidmi a já byl mladé ucho, které se zase více orientovalo v technických parametrech produktů a služeb, protože jsem před tím reklamu pro Seznam prodával v terénu. Dobře jsme se doplňovali. I s Vaške

Výroční zpráva spolku NTU 2021

Dne 21.2. se v nové kanceláři spolku na Senovážném náměstí 23 uskutečnila členská schůze s programem schválení výroční zprávy za rok 2021 a dále volby nových členů kontrolní komise. Schůze se zúčastnili členové osobně a dále také online pomocí Google Meet. Výroční zpráva 2021 ke stažení: https://www.nekdotiuveri.cz/o-nas/vyrocni-zpravy   Vážení přátelé a příznivci spolku Někdo Ti uvěří, s radostí a vděčností za vše dobré přinášíme výroční zprávu za uplynulý rok. V roce 2021 jsme byli v kontaktu s 83 oběťmi (sexuálního) zneužívání nejen v církevním prostředí, s mnoha jsme se setkali opakovaně. Zúčastnili jsme se 5 seminářů a diskusí, mluvili se stovkami lidí, s dalšími jsme byli v kontaktu online. „Když se ohlížím za uplynulý rokem, vidím kromě obrovské bolesti také velkou naději. Naději, že můžeme společně s oběťmi nést jejich zranění a že se můžeme podílet na vytváření prostředí, které bude skutečně bezpečné pro všechny,“ říká Jiří Kylar, předseda spolku Někdo Ti uvěří. Jiřina Kočí, k