sobota 8. února 2014

UPDATE: Beta.Firmy.cz

Něco se tedy musí Seznam.cz týmu nechat - mají odvahu vytvářet standard trhu jako leadr, mají odvahu a invenci inovovat. Beta Firmy.cz byla spuštěna začátkem února 2014 po předchozím lednovém mediálním výkopu.  Moje osobní poznámky a zjištění následují.

Nebudu popisovat funkčnost a provedené změny - to již popsali lépe jiní. Podívejte se sami na beta.firmy.cz. Katalog Firmy.cz začal výnosově stagnovat, i když mám veškerou úctu před absolutní hodnotou ročního výnosu z katalogu, a proto inovace byla potřebná. Že bude až tak razantní jsem nečekal a zřejmě souvisí s celkovou firemní produktovou strategií. Nicméně, zatímco ostatní služby zjednodušili, katalog je nyní složitější, ale to už zkrátka u nových věcí bývá ..
  • vysoká integrace s mapami: samotná mapa umístěná ne sice nezvyklém, ale výrazném místě - na levé straně většiny pohledů. Nejsem si jistý jak bude fungovat automatická detekce lokality, nicméně zajímavý nápad. Obecně se mi líbí vyšší inteligence funkcí, co může udělá katalog za mne .. to je super.
  • náhrada log firem za fotky provozoven: zajímavé .. co k tomu říci, směřuje to více ke katalogu firem než cokoli jiného, i když u řady skupin subjektů to je nezvyklé, např. u eshopů .. také to příliž nepomůže malým firmám, o kterých by se dalo říci, že jsou vlastně ´garážové´ firmy, zde na příkladu doslova:
od této firmy bych si podle vzhledu webu asi koupil ..



od této podle fotky provozovny asi už moc ne ..



  • jednoznačně palec nahoru za to, že rozsah informací není zpoplatněn: každá firma o sobě může mít horu informací, včetně fotek apod. Firmy.cz mají takový traffic a takovou klientelu, že si mohou dovolit si nechat platit za upřednostnění, nyní v podobě denní aukce .. Uvolnění rozsahu informací je takové nepochybně pozitivním krokem směrem k aktuálnosti a úplnosti databáze.
  • denní aukce pozic v hledání / kategoriích: velmi váhám, zda to nebude obchodní kámen úrazu. Zda to na firmy není příliž práce, zda se budou aukci věnovat. Firemní zápis a aukce v těchto Firmy.cz vyžaduje značně více půběžného sledování a jakési administrátorské práce než dosud. Co na to agentury? Začnou nabízet nové služby správy pozic na Firmy.cz?
ZÁVĚREM: zaplaťbánbůh / škoda (těžko říci co z toho), že Seznam nevstoupil na poptávkový trh. Myslím, že vyčkává, jaké synergické efekty přinese MAFŘE nákup AAApoptávky, nebo zkrátka cena byla na jeho poměry příliž vysoká, případně kupuje firmy více ve start-upovém stavu, což mi rozhodně nejsme. Kdyby vstoupil na trh s vlastním systémem (případně pomocí akvizice), bylo by to velké posunutí celého trhu nahoru. Jenže tento katalog je vlastně stále mediální produkt pro malé a střední firmy (i když nyní již na aukční platformě), kdežto poptávkový systém je zkrátka o dodání  konkrétního leadu, nikoliv o návštěvnosti.

Osobní vzpomínky:

V roce 2003 jsem byl přijat do Seznamu, kde jsem strávil své krásné 3 pracovní roky. Mám v tomto tématu určitou nostalgii.. Vznikala obchodní síť, po předchozí úspěšné zkušenosti s outsourcingem fieldů firmy INTERNET TRADING. Byl jsem jedním z prvních obchodních zástupců také jedním z prvních v týmu, kterž začal pracovat na katalogu firem pro novou, seznamáckou interní, obchodní síť. Jak to tak bývá, především moje mladické nadšení (daleko více než zkušenosti) mě vyneslo nahoru do vedení obchodní sítě. 

Možnost přímé spolupráce s Ivem Lukačovičem, Tomášem Kapalínem, Václavem Horejšem a mnoha další byla velká zkušenost. Pamatuju, kdy jsem programátorům maloval screeny obchodního systému, až později nazvaného MoneyMaker, který jsem po nocích navrhoval a pamatuju si jejich udivené pohledy, když jsem jim řekl, že tím systém proteče v prvním roce více než 100 mil. Kč výnosů .. Jako balzám byla chvála Iva, že produktově je systém v dobrých rukách .. Práce to byla příjemná, byla to velká výzva, začátek souboje s Mediatelem a jejich Zlatými stránkami, především s tištěnou verzí, protože internetově byli bezzubí (chtělo se mi napsat impotentní, ale škrtám). Pamatuji si radost z prvních 100 mil. Kč cash na účtu a další a další věci. 

Na druhou stranu by mnoho lidí, dnes většinou ve vedení obchodní sítě či vedení samotného Seznamu, mělo jiný pohled na mojí tehdejší práci :) ale to je již jiná věc. Např. současné ředitelce obchodní sítě a telesales Martině Fuksové, jsem pro nespokojenost s výsledky rozprášil její tým a mnoha lidem nebyli mé pracovní kroky příjemné. Nyní jsem nakonec rád, že mně v letech 2009-2010 nechtěli zpět. Tehdy jsem teda upřímně nebyl rád :) Nesáhl bych si na kariérní dno, nenaučil bych pravděpodobně mnoho jiných věcí, nedal bych třetí zopakování pracovního úspěchu.

Vzkaz všem, kteří nadále žijí minulostí: nebyl jsem tam proto, aby nám bylo dobře, ale aby to byznysově šlapalo a to šlapalo. Pokud mě, vy zaprděnci, budete nadále kritizovat a po tolika letech soudit, tak si jako já běžte vyzkoušet zopakovat pracovní úspěch do dalších firem, aby jste si neplácali po ramenou a udělali pracovní úspěch také mimo křídla Seznamu .. A až ho zopakujete, tak si to povíme :) 

Můj pohled je tedy tímto vším stále jemně emocionálně zabarvený :)

Žádné komentáře: