Přeskočit na hlavní obsah

Rozhovor pro Ekonom - Filip Mukoko

Na otázky Ekonomu odpovídá nová posila Filip Mukoko. Díky Filipe za pěkné odpovědi i tvoje zkušenosti.

Co pro vás bude v nové pozici největší výzvou?

Protože jsem se stal součástí dynamicky rostoucí společnosti, která se pyšní svou pozicí lídra a průkopníka na svém trhu, a hodlám se podílet na jejím dalším rozvoji, očekávám jednu výzvu za druhou. Jak řekl Nelson Mandela, "vše se zdá být nemožné až do momentu, než je to hotové."  

Obrat firmy B2M setrvale roste. Budete se nyní zaměřovat na další růst, nebo spíše na kvalitu služeb?

Růst obratů firmy a zvýšení kvality našich služeb jdou jednoznačně ruku v ruce. Primárně se vždy budeme soustředit na potřeby a touhy zákazníka, vyšší zájem o naše produkty tak zůstane chtěným a očekávaným vedlejším účinkem našeho prozákaznického přístupu a orientace právě na kvalitu.

Máte nějaké manažerské motto?

Držím se učení Ziga Ziglara, který pravil, že „zpětná vazba, stejně jako sprchování není pochopitelně trvalá. Je to něco, čemu bychom se měli věnovat pravidelně.“ (poznámka blogera: hmm, toto bychom měli více v B2M zohlednit..)

Jaký styl řízení lidí vyznáváte?

Balancuji na hraně mezi stylem demokratickým a stylem liberálním. Jsem přesvědčen, že úspěch manažera spočívá ve správné volbě schopných a zkušených zaměstnanců, kteří celý tým svým kreativním přístupem a místnou iniciativou dokáží posunout kupředu. Nevyhnutelně se však člověk čas od času ocitne také v situacích, které vyžadují nekompromisní autokracii. Je třeba být přizpůsobivý.

Jaké vlastnosti by měl mít dobrý zaměstnanec call centra?

Odprostím-li se od vlastností ideálních pro kteréhokoli zaměstnance, kterými jsou z mnoha např. slušnost, poctivost, pravdomluvnost a spolehlivost, operátor nesmí postrádat zejména optimismus, empatii, přímost, tvořivost a toleranci.

Jak vypadá typický zaměstnanec call centra? Je složité zaměstnance sehnat?

Nejúspěšnějšími operátory zpravidla bývají lidé s životními zkušenostmi, které jim dovolují ztotožnit se s danou cílovou skupinou. Jejich vzhled, původ ani věk tedy ve skutečnosti nehrají nijak důležitou roli. Kvalitní operátoři se získávají výhradně přes doporučení, což představuje proces časově náročný, nikoli však složitý.

Studoval jste ve Státech a pracoval jste tam následně v manažerských pozicích. V čem se liší práce v USA v Česku?

Vzhledem k tamější sociální politice Američané nemají jinou možnost, než si daleko více než my Češi vážit své práce a zákazníků, kteří jejich zaměstnavateli dovolují platit je za dobře odvedenou práci. Jen těm loajálním se pak dostane také například více než týdne placeného volna za rok, nebo slevy na zdravotním pojištění coby nestandardního zaměstnaneckého benefitu. V důsledku toho se američtí zaměstnavatelé potýkají s daleko menší fluktuací zaměstnanců, které mimochodem ze zákona mohou vyhodit doslova z hodiny na hodinu.

Čemu bychom se od Američanů měli přiučit?

Měli bychom se více otevřeně a s ochotou vzájemně obohacovat o vědomosti a zkušenosti. Zpětná vazba a je ve Státech vnímána velmi pozitivně a tamější lidé jsou často všemi dostupnými prostředky ochotní pomoci i zcela neznámým lidem posunout se blíže ke svým cílům. U nás lidé mají tendence jeden druhého spíše nekonstruktivně kritizovat a hodnotyplné informace si nechat doma pod polštářem.

Čím by se naopak mohli oni inspirovat u Čechů?

Toho je mnoho, žádná země není perfektní - každá má své klady i zápory. Mohli by například omezit přístupnost zbraní, aby propuštěním frustrovaní ex-zaměstnanci neměli možnost zastřelit všechny své bývalé kolegy. To se u nás neděje, v Americe zaměstnavatele nekalkulovaný vyhazov může stát život.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B2B sales by phone workshop for sales team Keboola

Tak jsem dělal chytrýho v mezinárodním sales týmu společnosti Keboola. Jak jsem k tomu přišel. To mi takhle napíše Pavel Doležal na WhatsApp pár otázek k jejich aktivitám na telefonu. Řekněme jako přátelskou radu či názor. Odpovídám. A začíná mně to zajímat - cítím potenciál. No a najednou dostávám pozvání "Nechceš si udělat workshop pro náš tým Keboola?" Bohužel přichází i to B, tj. v angličtině. A je to tady .. Připravuju prezentaci, tak nějak naslepo. Tuším o co Pavlovi jde. Mají 40 hovorů / den, v podstatě domlouvají online prezentace (schůzky), kde již s potencionálními klienty platformy komunikuje opravdový salesák. Dosahují 1-2 dema / den. A to mi přijde opravdu málo, včetně nízké aktivity.  Poslouchám jejich hovory a i když přes svůj jazykový analfabetismus v angličtině opravdu skoro nerozumím, je mi jasné, že neprodávají, neptají se, málo zaujmou. Tady se dá hodně vylepšit. Pavel to ví také, ale zřejmě to potřebuje slyšet ještě od někoho jiného. Vzpomínám na doby At

Situační vedení a úrovně připravenosti

Můj osobní základ manažerských dovedností se nachází v době mé práce v Seznam.cz, což už je tedy opravdu dávno, bylo to v letech 2003 - 2005. Seznam investoval do řady obchodních školení v té době se rozvíjela obchodní síť fieldů a bylo potřeba to uřídit. Skvělé školení pro nás realizovala firma GlobeTime Consulting , jmenovitě Josef Hrzán. Následně se vzniklo s Pepou i lidské přátelství nad rámec školení jak moje, tak mojí ženy. To čím mně vybavilo školení v té době velmi dobře doplňovala osobní a řídící zkušenost Vaška Horejše, který v té době přišel jako ředitel obchodní sítě. On byl tím zkušenějším, který přišel z Editu, v té době tištěného katalogu, který svého času sváděl poměrně vyrovnaný obchodní souboj se Zlatými stránkami Mediatelu. Vašek měl reálné zkušenosti, přehled v práci s lidmi a já byl mladé ucho, které se zase více orientovalo v technických parametrech produktů a služeb, protože jsem před tím reklamu pro Seznam prodával v terénu. Dobře jsme se doplňovali. I s Vaške

Výroční zpráva spolku NTU 2021

Dne 21.2. se v nové kanceláři spolku na Senovážném náměstí 23 uskutečnila členská schůze s programem schválení výroční zprávy za rok 2021 a dále volby nových členů kontrolní komise. Schůze se zúčastnili členové osobně a dále také online pomocí Google Meet. Výroční zpráva 2021 ke stažení: https://www.nekdotiuveri.cz/o-nas/vyrocni-zpravy   Vážení přátelé a příznivci spolku Někdo Ti uvěří, s radostí a vděčností za vše dobré přinášíme výroční zprávu za uplynulý rok. V roce 2021 jsme byli v kontaktu s 83 oběťmi (sexuálního) zneužívání nejen v církevním prostředí, s mnoha jsme se setkali opakovaně. Zúčastnili jsme se 5 seminářů a diskusí, mluvili se stovkami lidí, s dalšími jsme byli v kontaktu online. „Když se ohlížím za uplynulý rokem, vidím kromě obrovské bolesti také velkou naději. Naději, že můžeme společně s oběťmi nést jejich zranění a že se můžeme podílet na vytváření prostředí, které bude skutečně bezpečné pro všechny,“ říká Jiří Kylar, předseda spolku Někdo Ti uvěří. Jiřina Kočí, k