Přeskočit na hlavní obsah

Centrum právní pomoci - ePoptávka.cz a Bůh suď ..

Centrum právní pomoci je služba ePoptávka.cz, která vznikla v reakci na stížnosti některých poptávajících na dodavatele, kterého si vybrali poptávající v poptávkovém řízení, ale také stížnosti v obráceném gardu.

Těchto stížností evidujeme řádově jednotky za rok. Bohužel i takové případy jsou. Nejčastěji se jedná o případy, kdy je obchodní vztah neformalizován smlouvou, je poskytnuta záloha bez dokladu apod. - tedy obě strany obchodovali naivně a nedodrželi zásady bezpečného obchodování.

Službu využívá významná část ekonomicky aktivní populace i firem a bylo by naivní se domnívat, že se nám vyhýbá nekorektní obchodování. Je-li v populaci v České republice, je i u nás. Bylo by na druhou stranu nekorektní, považovat obchodování na ePoptávka.cz za nebezpečné. Řád jednotek stížností vůči 120 tis. poptávkám za rok, kdy svého dodavatele nalezne více než polovina poptávajících, je na úrovni promile, nikoliv procent (jak se svého času snažil interpretovat pan Čestmír Žák, který ovšem obchodoval pouze v rovině ústní dohody, takzvaně jako ´melouch´ na černo).

V rámci Centra právní pomoci (CPP) působíme nejen jako reálná pomoc, když už k neblahé okolnosti již dojde, ale zejména preventivně - nabízíme informace a doporučení, jak obchodovat ´bezpečně´, či bezpečí minimálně zvýšit, poskytujeme vzorové smlouvy apod.




Považujeme CPP za službu, kdy chráníme poškozené - bez ohledu na stranu sporu. Abychom se vyvarovali toho, že budeme podporovat registrované dodavatele, kteří nám za odběr poptávek platí - uplatňujeme následující pravidlo. V případě, že se ve sporu dodavatel dostatečně neobhájí - tedy nedoloží správnost svého postupu - uplatňujeme presumci viny a registraci dodavatele v ePoptávka.cz zrušíme. Bez ohledu na vztah k platícímu klientovi. Toto máme také zakotveno v Obchodních podmínkách služby. Dobré jméno ePoptávka.cz je pro nás cenější, než výnos z těchto nekorektních dodavatelů a nemůžeme také dopustit, aby se takto někdo choval opakovaně v systému.

Vystupujeme tedy jako mediátor sporu a snažíme, aby obě strany spor urovnali mimo-soudní dohodou. Pokud strana označená ze nekorektní s námi nekomunikuje, nespolupracujeme pro vysvětlení situace - jeho registraci zrušíme. V případě poptávajícího nepřijmeme již další poptávku od této osoby. Vyhrazujeme si, vzhledem ke zrušení registrace však vlastní názor a vlastní rozhodnutí. Posouzení je na nás. Pokud budou strany řešit věc soudně, rozhoduje soud.

O tom, že role soudce, pro kterou nejsme vybaveni ani nemáme žádné postavení z titulu orgánů činných v trestním řízení, je velmi obtížná, nechť vypoví i následující případ.

Do CPP nám zaslal pan X.Y následující stížnost na dodavatele:

Dobry den,
pred asi 3tydny jsem psal na Vas server a v kopii zasilal trestni oznameni pro podvod na pana Z, ktery me oslovil prostrednictvim Vaseho servru na dodavku oken. Vzal zalohu 40.600,- a jiz se neozval. Az pozdeji jsem zjistil, ze se jedna o podvodnika a je na nej podano nekolik trestnich oznameni. Napsal jsem Vam, at tohoto cloveka vyradite s databaze. Ozvala se nejaka slecna a pak nic. Nejen, ze tento clovek podnika dal, ale navic nadale pres ePoptávku. Nevim zda na Vasi strane je to jen nezajem nebo tyto lidi podporujete, ale pres Vas uz rozhodne hledat nebudu ani listonose. A navic, az mi to pristi tyden dovoli cas na vsech servrech a diskuzich zverejnim Vasi podporu techto podvodniku. S pozdravem X. Y.

Na základě tohoto podnětu a vyjádření by se (např. povrchní novinářskou zkratkou) dala ePoptávka.cz zcela strhat, že se jedná o líheň podvodníků apod. Požádali jsme vysvětlení druhé strany sporu, jaké je jeho stanovisko a obdrželi jsme následující odpověď:

Dobrý den,
skutečně jsme s panem X.Y. uzavřeli smlouvu na dodávku oken. A skutečně uhradil zálohu 40.600 Kč. V průběhu realizace zakázky jsme měli problém, který měl za následek zpoždění  zakázky. Jelikož jsme zakládali novou firmu - s.r.o., odhlásili jsme naše staré DIČ. Jelikož nakupujeme ze zahraničí, zjistili jsme, že pokud není aktivní nové DIČ, zboží nám nedodají. Až po jeho aktivaci. Přihlášení k novému DIČ nám zabralo cca 3 týdny, než jsme zdokladovali vše, co po nás Finanční úřad požadoval. Připomínám, že zdržení s dodávkou máme podložené ve smlouvě. Informovali jsme pana X.Y., že bohužel dojde ke zpoždění, ale na toto nechtěl slyšet. Požadoval po nás přes 100 000 Kč odškodné. Začal proti nám brojit pomlouvačnou kampaň , kdy nás napadal SPROSTĚ, psal výhružné a SPROSTÉ sms. Vyhrožoval že na nás pošle vymahače. Tyto jeho vulgární a nepřátelské výpady jsme přestali akceptovat  a jednostranně jsme mu z těchto důvodů dne 26.7.2013 vypověděli smlouvu. Pokud si pan X.Y. bude dále zjišťovat, co dále podnikne a jak nás zničí, možná narazí také na to, že peníze musí být vráceny do 30 dnů od ukončení smluvního vztahu a  to ze zákona. S pozdravem. Z.

A teď Bůh (ePoptávka.cz) suď, kdo koho poškodil. Tento případ je stále otevřený, takže nemohu nyní sdělit, jak se zachováme. (UPDATE: 19.8.2013 byl tento dodavatel pozastaven ve službě zasílání poptávek na ePoptávka.cz do doby vyjasnění celé záležitosti)

Z této ilustrace je zřejmé, že ePoptávka.cz je služba na úrovni notifikátora poptávek. Není to platforma elektronického obchodování, ve smylu eBay, či Aukra. Obchod (transakce) námi neprochází, nemáme nad ní kontrolu, takže z podstaty věci nemůžeme být jejím garantem. Samotný vztah poptávajícího a dodavatele je dán jejich individuálním ujednáním a obchodují za podmínek a ve formátu, ke kterému se sami rozhodli. V situaci, kdy dodavateli rozešleme poptávku, je další obchodní vztah daný kontaktem telefonicky, e-mailem, či osobně.

Obdobně by si totiž někdo mohl stěžovat na internetový vyhledávač, nebo katalog firem, že je v něm umístěna firma, která někoho poškodila a vyžadovat náhradu škody za toto jednání. To je nesmyslné.

To ovšem neznamená, že nebudeme vyvíjet žádnou aktivitu. Jsme aktivní. Podporujeme Centrum právní pomoci, která nás stojí nemalé prostředky. 

Již několik let je na ePoptávka.cz k dispozici hodnocení poptávajícího i dodavatele, pro posouzení důvěryhodnosti. 



Máme institut certifikovaného zákazníka jako ohodnocení důvěryhodnosti poptávajících. 



A všechny nepoctivce budeme v systému tvrdě potírat, pokud uznáme tvrzení za pravdivé a prokázané. Držet nám palce, abychom rozhodovali spravedlivě.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B2B sales by phone workshop for sales team Keboola

Tak jsem dělal chytrýho v mezinárodním sales týmu společnosti Keboola. Jak jsem k tomu přišel. To mi takhle napíše Pavel Doležal na WhatsApp pár otázek k jejich aktivitám na telefonu. Řekněme jako přátelskou radu či názor. Odpovídám. A začíná mně to zajímat - cítím potenciál. No a najednou dostávám pozvání "Nechceš si udělat workshop pro náš tým Keboola?" Bohužel přichází i to B, tj. v angličtině. A je to tady .. Připravuju prezentaci, tak nějak naslepo. Tuším o co Pavlovi jde. Mají 40 hovorů / den, v podstatě domlouvají online prezentace (schůzky), kde již s potencionálními klienty platformy komunikuje opravdový salesák. Dosahují 1-2 dema / den. A to mi přijde opravdu málo, včetně nízké aktivity.  Poslouchám jejich hovory a i když přes svůj jazykový analfabetismus v angličtině opravdu skoro nerozumím, je mi jasné, že neprodávají, neptají se, málo zaujmou. Tady se dá hodně vylepšit. Pavel to ví také, ale zřejmě to potřebuje slyšet ještě od někoho jiného. Vzpomínám na doby At

Situační vedení a úrovně připravenosti

Můj osobní základ manažerských dovedností se nachází v době mé práce v Seznam.cz, což už je tedy opravdu dávno, bylo to v letech 2003 - 2005. Seznam investoval do řady obchodních školení v té době se rozvíjela obchodní síť fieldů a bylo potřeba to uřídit. Skvělé školení pro nás realizovala firma GlobeTime Consulting , jmenovitě Josef Hrzán. Následně se vzniklo s Pepou i lidské přátelství nad rámec školení jak moje, tak mojí ženy. To čím mně vybavilo školení v té době velmi dobře doplňovala osobní a řídící zkušenost Vaška Horejše, který v té době přišel jako ředitel obchodní sítě. On byl tím zkušenějším, který přišel z Editu, v té době tištěného katalogu, který svého času sváděl poměrně vyrovnaný obchodní souboj se Zlatými stránkami Mediatelu. Vašek měl reálné zkušenosti, přehled v práci s lidmi a já byl mladé ucho, které se zase více orientovalo v technických parametrech produktů a služeb, protože jsem před tím reklamu pro Seznam prodával v terénu. Dobře jsme se doplňovali. I s Vaške

Výroční zpráva spolku NTU 2021

Dne 21.2. se v nové kanceláři spolku na Senovážném náměstí 23 uskutečnila členská schůze s programem schválení výroční zprávy za rok 2021 a dále volby nových členů kontrolní komise. Schůze se zúčastnili členové osobně a dále také online pomocí Google Meet. Výroční zpráva 2021 ke stažení: https://www.nekdotiuveri.cz/o-nas/vyrocni-zpravy   Vážení přátelé a příznivci spolku Někdo Ti uvěří, s radostí a vděčností za vše dobré přinášíme výroční zprávu za uplynulý rok. V roce 2021 jsme byli v kontaktu s 83 oběťmi (sexuálního) zneužívání nejen v církevním prostředí, s mnoha jsme se setkali opakovaně. Zúčastnili jsme se 5 seminářů a diskusí, mluvili se stovkami lidí, s dalšími jsme byli v kontaktu online. „Když se ohlížím za uplynulý rokem, vidím kromě obrovské bolesti také velkou naději. Naději, že můžeme společně s oběťmi nést jejich zranění a že se můžeme podílet na vytváření prostředí, které bude skutečně bezpečné pro všechny,“ říká Jiří Kylar, předseda spolku Někdo Ti uvěří. Jiřina Kočí, k