Přeskočit na hlavní obsah

Stepování.cz v roce 2015

Každoroční bilance, kam se posunula naše rodinná aktivita - prodej stepařských bot. Už to neoznačuju jako e-shop proto, jak jsme pojali prodej v roce 2015.

Tak tedy jak to dopadlo. Měli jsme ambici udělat 350 tis. Kč obratu za rok 2015. Realita předčila očekávání - udělali jsme 602 tis. Kč obratu. V roce 2014 to bylo 243 tis. Kč, v roce 2013 byl obrat 180 tis. Kč. Meziročně jsme vyrostli o 135%. Mám z toho velkou radost a jsem pyšný na to úsilí, protože je vidět, že vyšlapat od nuly to lze. Trvá to sice dlouho a mezitím si mockrát řeknete, jestli to za to stojí, ale když vytrváte, stojí to za to.

Co se stalo v roce 2015?

Především jsme prodej přestali chápat a realizovat pouze jako pouhé boostování objednávek z webu. Nemáme sice prodejnu a čistě formálně jsme e-shop, nicméně rozjeli jsme aktivity, které nás daleko efektivněji přiblížili cílové skupině zákazníků. Byli a jsme aktivní, nečekáme na objednávky - jdeme si pro ně ..

Prodejní servis stepařským klubům
Začali jsme spolupracovat a dělat prodejní servis pražským i mimopražským klubům, pro které je obutí jejich kurzistů i soutěžních stepařů základ pro rozvoj kurzů. Jednoduše řečeno: sbalíme 50 - 70 párů bot a jedeme na domluvenou hodinu do studia, kde jsou shromážděni zájemci, kteří si hned vyzkouší a zakoupí. Výhoda pro studio: obutí rychle a efektivně, výhoda pro nás je jasná: získáváme více objednávek najednou a rychleji, překonáváme distanci a tradiční obavu koupit si něco co se musí zkoušet na internetu. Obouváme pravidelně takto kurzisty pražských klubů, obouváme herce z divadel, studenty z pražské konzervatoře. Základ, proč jsme žádaní je: rozumíme sortimentu, snažíme se nejen prodat, ale i poradit, máme dostatečně velký sklad pro uspokojení poptávky a v neposlední řadě jsem já jako osoba komunitou vnímán pozitivně jako někdo, kdo pro stepaře pracuje v rámci ČMSS. Co jsem k tomu nedodal je, že málokdy na nás ve vyhledávání ať již klasickém nebo zbožovém ne-narazíte, Tady si myslím máme náskok před všemi konkurenty v ČR.

Výstavní akce a veletrhy
Podle mně jde o upadající odvětví a způsob setkávání se zákazníky, na jehož úmrtí se internet a technologie podílí hlavní měrou. Ovšem když jde o specifické a úzkoprofilové zboží jako jsou stepařské boty zákazníci přijdou. Jako první stánek jsme vyzkoušeli Mistrovství ČR ve stepu v Plzni v červnu 2015, kde jsme pochopili ze zájmu, že to je správná cesta. Jeli jsme tam s tím, že nečekáme, že to co investujeme do celé akce se nám na místě vrátí, ale je to investice do našeho marketingu. Mýlili jsme se, byli jsme ziskoví už na samotném místě. Proto jsme si mohli dovolit sponzorovat také pořádání této soutěže. Byl jsem zde v poněkud časově náročné situaci: seděl jsem v porotě, syn soutěžil a žena byla na stánku. Ale zvládli jsme všechno, včetně pomoci organizátorům s odvozem zahraniční části poroty další den na letiště v Praze.

Druhý stánek jsme už nepochybovali, že se nám vyplatí do toho jít. Už jen čistě jako otázka prestiže. Jako organizátor Tap Dance Cup DLE ve spolupráci s BVV a.s. jsem samozřejmě chtěl mít i stánek se stepkami na Dance Life Expo v Brně v listopadu 2015. Ačkoliv jsem se nejdřív mezi stánky typu Národní dívadlo, Sancha a další velké značky cítil poněkud nesvůj a malý, musím říci, že jsme odjížděli se skvělým pocitem i dobrou návratností nákladů. Ne všichni vystavující toto mohli říci, vnímali jsme jejich neradostnou náladu s prodejem ve výstavní sekci tanečního veletrhu.

Díky těmto akcím jsme si ´zajistili´ větší prodejní peaky v sezónnosti, kdy jsme v minulých letech tolik neprodávali.

Skladové zásoby
Sklad se nám rozrostl na běžných 150 párů, které máme skladem. V jednom pražském stepařském klubu držíme ještě malý sklad, kde prodávají přímo ve studiu a tím si zajišťují okamžité vyzkoušení a dodání bot svým žákům. Bez takto velkého skladu bychom byli jedním z několika pře-prodejců. Velký sklad po několika letech zkušeností považují za nutný základ. Vyzkoušeli jsme si, že poptávka existuje, že si k ní umíme najít cestu - tedy žádný strach mít ve skladu řádově 200 - 300 tis. Kč investici. Jde také o optimalizaci nákladů na dopravu od výrobce. Píšu to nyní dost optimisticky. Udržování skladu samozřejmě finančně cash bolí. Pokud tu hotovost nemáte na to speciálně vyčleněnou, což samozřejmě nemáte :), tak v tom zkrátka končí prostředky, které jste z toho chtěli vytáhnout plus další výdělky odjinud.

Větší důraz na vizuální marketing a péči o zákazníky
Hledali jsme důvod, proč si Bloch stepařské boty koupit u nás a ne u konkurence. Chtěli jsme do toho dát něco nového. Mimo to, že pravděpodobně stepu rozumíme ze všech těch lidí co je prodávají. Nikdy jsem neviděl stepovat pana Hellera, nebo pana Pimka. Přišli jsme s obaly na stepařské boty s naším vlastním logem, které dáváme zdarma k zakoupeným stepkám. Něco to stojí, ale je to podpora naší značky (resp. domény Stepování.cz) a je to ZDARMA, takže marketing jak má být. Rázem je to důvod proč koupit od nás.

Web stepování.cz
Moc se neposunul, růst nebyl o webu, ale o prodeji jako takovém. I tak jedeme e-shop platformu nadále na FastCentriku s dokoupeným fakturačním modulem. V roce 2015 přišlo na stepovani.cz 12 tisíc návštěv a 8,2 tisíce uživatelů. Návštěvnost je většinově Google a Seznam organic a AdWords a Sklik, něco přijde dále ze Zboží.cz, Heureka.cz a pár refererů z Step.cz.


Návštěvy za období 2009 až 2015 podle GA


Kdo za to může?
Hlavní poděkování a hlavní roli hraje v e-shopu moje žena Jiřina Kočí, která si e-shop pěstuje jako budoucí uplatnění po rodičovské dovolené :) Bez její komunikace, schopnosti zvládnout zákazníky a vše skloubit s rodinným životem by to fakt nešlo. Ačkoliv mne rozčiluje, že peníze v obratu považuje zcela samozřejmě za peníze v zisku :), jsem jí velmi vděčný jak to celé posunula na vyšší prodejní level.


Co chceme dělat dál v roce 2016?
Budeme pokračovat v nabídkách spolupráce s českými stepařskými kluby. Ten servis, že přijedeme je velmi účinný, pro zákazníky pohodlný a pro nás výhodný. Budeme opět na 3 významných stepařských akcích v ČR s prodejním stánkem, kde se vyplatí být a prodávat. Chceme více rozjet prodej tréninkového oblečení (trička především, ale i mikiny, tílka apod.) s nápisy na míru podle přání zákazníka (pomocí tištěných transferů od jiného dodavatele).

Viděli jsme osobně, jak se toto dá rozjet na MS ve stepu v Riese a bylo to velmi inspirativní.


Jako třešničku na dortu chceme rozjet vlastní značku stepařské obuvi šité na míru orientovanou na prémiové soutěžní a profesionální stepaře. Budeme ji testovat a vyvíjet s jedním českým manufakturním výrobcem zakázkové obuvi a ve spolupráci s předními českými stepaři. Možný je také export této značky do zahraničí - pomůžete s náměty na název značky?

Chceme se ještě více zabývat tím, jak od nás z e-shopu vypadá vizuálně zásilka, tj. brandový balicí papír, páska obrandovaná, reklamní materiály vevnitř v zásilce apod. O klasické prodejně ještě neuvažujeme, nevyplatila by se nám a navíc nám nezapadá do rodinného konceptu moje žena doma s malým Filipem. Ostatně lidi si k nám domů chodí vyzkoušet stepky poměrně časti a bez problémů.

Chceme se také procesně více profesionalizovat: počínaje firemním vztahem s Česká pošta (platba poštovného na fakturu), konče pečlivější a trasparentnější prací s firemními financemi a účetnictvím. Zatím musím říci, že vzhledem k tomu, že jsme rodinná firma, chováme se ke všem penězům Stepování.cz jako k rodinným penězům, nicméně už to začíná dostávat obrat, kde je nutné přibrzdit a více to oddělit. Procesy takřka nemáme :) Prostě přijde objednávka a žena ji vyřídí (buď pošle, nebo objedná nebo vymění). Vím, že čím více bude počtu kusů objednávek, tím méně to bude fungovat, ale podle mého do cca 1 tis. kusů objednávek za rok to zvládneme i takto (ne)zprocesované. Zlom by také nastal v okamžiku, kdy bychom najali brigádnické síly na vyřizování objednávek

Chceme, aby nás to hlavně bavilo. Peníze jako satisfakce za úsilí jsou nutné a bez nich by to nešlo, ale hlavní motor motivace je jinde. Až nám ten stepařský rybníček bude malý, což už asi nebude dlouho trvat, půjdeme do dalších tanečních odvětví, kde je dancewear a footwear. To co nás nyní brzdí je čas, který je nutné věnovat na spuštění. Já se nerozkrájím, pro B2M potřebuju pracovat na více než 100% a žena padá na ústa s pouhou obsluhou stávajících prodejů a péči o malého synka.

Máme už promyšlenou cestu, jak se k tomu dostat. Jakmile dáme menšího do školky a žena bude mít větší časový prostor - jdeme do jiných žánrů, i když to bude pro první rok spíše drop shippingová metoda, tedy nebudou skladové zásoby a jednotlivé objednávky budeme objednávat u výrobce až po objednání u nás.

Zatím je to stále vedlejší činnost. I když už taková, že kdybych to zavřeli tak to finančně pocítíme. Aby nás to ale jako rodinu uživilo, musíme dosahovat obratu na úrovni nižších jednotek milionů Kč ročně, pak je tam zajímavá marže. Umím si už představit, že za několik let k tomu dojdeme, když to budeme nadále dělat tak, že každý problém je výzva a když nebudeme myslet formálně a v zajetých kolejích. K takovému úspěchu je však nutné vzdát se své komfortní zóny, blahobytu času a ´užívání si´ ať již časového či finančního. Všechno má svou cenu a úspěch tuto.


Cíle pro rok 2016?
Chtěli bychom obhájit a navýšit. Pěkné by bylo obrat zopakovat, skvělé udělat 800 tis. a báječné překonat hranici 1,0 mil. Kč obratu ve 2016. A ve druhé polovině roku 2016 rozjet další sortiment. Uvidíme :) V dalších sortimentech půjdeme cestou specializace, tedy nikoliv obecný e-shop s tanečními potřebami jakéhokoliv druhu, ale naopak úzce specializované e-shopy pro každý druh zvlášť.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B2B sales by phone workshop for sales team Keboola

Tak jsem dělal chytrýho v mezinárodním sales týmu společnosti Keboola. Jak jsem k tomu přišel. To mi takhle napíše Pavel Doležal na WhatsApp pár otázek k jejich aktivitám na telefonu. Řekněme jako přátelskou radu či názor. Odpovídám. A začíná mně to zajímat - cítím potenciál. No a najednou dostávám pozvání "Nechceš si udělat workshop pro náš tým Keboola?" Bohužel přichází i to B, tj. v angličtině. A je to tady .. Připravuju prezentaci, tak nějak naslepo. Tuším o co Pavlovi jde. Mají 40 hovorů / den, v podstatě domlouvají online prezentace (schůzky), kde již s potencionálními klienty platformy komunikuje opravdový salesák. Dosahují 1-2 dema / den. A to mi přijde opravdu málo, včetně nízké aktivity.  Poslouchám jejich hovory a i když přes svůj jazykový analfabetismus v angličtině opravdu skoro nerozumím, je mi jasné, že neprodávají, neptají se, málo zaujmou. Tady se dá hodně vylepšit. Pavel to ví také, ale zřejmě to potřebuje slyšet ještě od někoho jiného. Vzpomínám na doby At

Situační vedení a úrovně připravenosti

Můj osobní základ manažerských dovedností se nachází v době mé práce v Seznam.cz, což už je tedy opravdu dávno, bylo to v letech 2003 - 2005. Seznam investoval do řady obchodních školení v té době se rozvíjela obchodní síť fieldů a bylo potřeba to uřídit. Skvělé školení pro nás realizovala firma GlobeTime Consulting , jmenovitě Josef Hrzán. Následně se vzniklo s Pepou i lidské přátelství nad rámec školení jak moje, tak mojí ženy. To čím mně vybavilo školení v té době velmi dobře doplňovala osobní a řídící zkušenost Vaška Horejše, který v té době přišel jako ředitel obchodní sítě. On byl tím zkušenějším, který přišel z Editu, v té době tištěného katalogu, který svého času sváděl poměrně vyrovnaný obchodní souboj se Zlatými stránkami Mediatelu. Vašek měl reálné zkušenosti, přehled v práci s lidmi a já byl mladé ucho, které se zase více orientovalo v technických parametrech produktů a služeb, protože jsem před tím reklamu pro Seznam prodával v terénu. Dobře jsme se doplňovali. I s Vaške

Výroční zpráva spolku NTU 2021

Dne 21.2. se v nové kanceláři spolku na Senovážném náměstí 23 uskutečnila členská schůze s programem schválení výroční zprávy za rok 2021 a dále volby nových členů kontrolní komise. Schůze se zúčastnili členové osobně a dále také online pomocí Google Meet. Výroční zpráva 2021 ke stažení: https://www.nekdotiuveri.cz/o-nas/vyrocni-zpravy   Vážení přátelé a příznivci spolku Někdo Ti uvěří, s radostí a vděčností za vše dobré přinášíme výroční zprávu za uplynulý rok. V roce 2021 jsme byli v kontaktu s 83 oběťmi (sexuálního) zneužívání nejen v církevním prostředí, s mnoha jsme se setkali opakovaně. Zúčastnili jsme se 5 seminářů a diskusí, mluvili se stovkami lidí, s dalšími jsme byli v kontaktu online. „Když se ohlížím za uplynulý rokem, vidím kromě obrovské bolesti také velkou naději. Naději, že můžeme společně s oběťmi nést jejich zranění a že se můžeme podílet na vytváření prostředí, které bude skutečně bezpečné pro všechny,“ říká Jiří Kylar, předseda spolku Někdo Ti uvěří. Jiřina Kočí, k