čtvrtek 31. prosince 2015

B2M.CZ v roce 2015

Novoroční B2M bilance roku 2015 je něco co prostě musím napsat :) V roce 2015 jsem začal v květnu svůj šestý pracovní rok. 2015 rok by pro nás náročný v obhajobě výsledků z roku 2014, kdy jsme meziročně vyrostli o 37%, jak jsem psal zde. Řečeno tenisovou terminologií - obhajovali jsme vítězné finále ve Wimbledonu na centrálním kurtu, kde jsme proti sobě stáli my sami v pozici Djokoviče nebo Nadala :)

Myslím, že jsme uspěli. Wimbledon jsme sice nevyhráli. Zaznamenali jsme 5% pokles obratu (z výsledku 165 mil. Kč v roce 2014) na 156 mil. Kč v roce 2015. Je to asi takový pocit, jako když hrajete finále toho Wimbledonu a odcházíte jako poražený finalista. Vnitřně to cítíme jako úspěch. Ten ´mírný´ pokles si trochu bagatelizujeme :), srovnáváme s rokem 2013, který samozřejmě hravě překonáváte, říkáme si, že se nám dařilo hodně vyrůst v sudých letech 2012 a 2014 a dále vymýšlíme všemožné analýzy a ospravedlnění :)

Důležité je, že firma zůstala i v roce 2015 nadále funkční, vysoce efektivní a zisková. Jako klíčové v (ne)obhajobě výsledků z roku 2014 se ukázala absence launche dalšího nového projektu síly a tonáže služeb ePoptávka.cz a ÚředníNástěnka.cz. Chtěli a viděli jsme v této řadě projekt ReferenceHodnocení.cz, ale trh nás vyvedl z omylu - tato služba nebyla masově přijata tak, jak jsme si představovali a plánovali. O základní služby ePoptávka.cz a ÚředníNástěnka.cz je stabilně vysoký zájem u jejích potencionálních klientů a akvizice nových dodavatelů se v tomto světle jeví jako nikdy nekončící.

Stejně jako v roce 2014 se i v roce 2015 ucházel o nevěstu B2M.CZ ženich, který přišel na námluvy. Odešel ale s nepořízenou, ačkoliv věno na stole bylo na český internet ojediněle vysoké. Musím říci, že jsem osobně rád, že to tak dopadlo, protože prodej znamená pro setrvávající management ještě větší tlak na obchodní výsledky než normálně :)

Několik klíčových bodů roku 2015:
  • Dále postupoval a zřejmě ještě postupovat bude trend přechodu tvorby obratu od externích obchodních zdrojů ke zdrojům interním. Naše interní akviziční oddělení Inhouse pokračovalo v růstu počtu obchodníků i podílu na obratu. V roce 2015 tvoří interní obchod již přes 65% obratu celé firmy. Tento trend bude podle mého názoru pokračovat i v roce 2016. Nikoliv jako záměr nebo strategie, ale spíše jako vliv toho, kolik let se kampaně volají.
  • Jako zcela klíčové pro vlastní vysoký akviziční obrat se ukázala myšlenka vytváření leadů. Produkujeme 4,0 - 4,5 mil. v Inhouse měsíčně a ačkoliv byly obavy, jak dlouho může být leadování nosné, ukázalo se, že je takřka nevyčerpatelné. Jedna leadovací fronta se doplnila dalšími a stále jsou myšlenky, jak počet leadů zvýšit a boostovat. Z toho usuzuji, že myšlenka volat na teplejší data, na zákazníky, kteří vyjádřili nějaký zájem, či provedli nějakou akci na webu bude nadále dominantní i v roce 2016.
  • Změna prodejních kanálů z externích na interní přinesla do firmy zrod B2Call, jako nejprve vlastní prodejní kanál B2M a v budoucnu jako univerzální prodejní síť i pro jiné klienty. Nechtěli jsme dále čekat a pouze přijímat rozhodnutí a názory externích call-center, jak náš produkt už dále nejde prodávat. Rozhodli jsme si sami pro B2M postavit vlastní call-centrum. Po 6 měsících chodu pobočky v Plzni je počet obchodníků stabilizovaný na 12 - 14, máme skvělého team-leadera, který je velkým tahounem a přínosem tamní pobočky. Obrat byl v listopadu na rekordních 0,8 mil. Kč, v lednu cílíme na 1,0 mil. Kč - akvizičně! Je to pěkné a považuju myšlenku B2Call za otestovanou, prokázanou a osvědčenou. Nyní by mělo přijít na řadu škálování. Shodou okolností máme s Jakubem tu čest být spoluvlastníky společnosti B2Call, což nám - věřím - dává perspektivu zisku v roce 2016.
  • Základní pilíře obratu firmy jsou výsledky retenčního oddělení a inhouse akvizičního oddělení. Jsou to velké stálice, na které máme vlastní vliv - tedy nedává žádnou logiku je outsourcovat. V retenci je prostor vyzkoušet v prvním kvartálu myšlenku zvýšené zákaznické po-prodejní péče. S následným vlivem na zlepšení míry retence u těchto zákazníků. V inhouse je stálý prostor stavby nových akvizičních týmů, které se nám tam ještě 2 minimálně prostorově i produktově vejdou. Pokud to půjde dobře, čeká Inhouse počátkem roku 2016 nový projekt se svým samostatným leadováním, což bude skvělé pro vytvoření nového týmu.
Kdybych měl nějak komentovat trh poptávkových systémů, tak musíme říci, že jsme na čele špiček osiřeli. AAApoptávka se propadla sítem a složitostí dvou prodejů, nejprve společnosti MAFRA a dále společnosti AGROFERT. I když již nevidíme její obchodní výsledek, troufám si tvrdit, že je zhruba 2 - 3 nižší než B2M.CZ. V oblasti produktové inovace se zcela vypařili a už ani nekopírují naše slepé uličky :) .. škoda :). Konečný odchod Pavla Matouška a ředitele Jakuba Sklenáře, který si mimochodem založil vlastní službu Poptávej.cz, způsobil totální zakonzervování našeho blízkého rivala. Kdo je nám ještě blízký typem služby jsou NejŘemeslníci.cz, kteří však jsou specifičtí nejen orientací na řemesla a stavebnictví, ale také obchodním modelem a prací s reputací dodavatelů. Bohužel jim to nedává prostor, aby mohli vůbec aspirovat se s B2M.CZ výsledkově měřit ..

Co nás čeká v roce 2016?
  1. Zcela zřejmá bude ambice překonat hranici 200 mil. Kč za rok. 
  2. Boost pobočky B2Call Plzeň na hranici 1,5 - 2,0 mil. Kč.
  3. Rozjezd dalších poboček sítě call-center B2Call s.r.o.
  4. Rozjezd dalších akvizičních týmů v Inhouse v Praze s novým projektem.
  5. Obchodní boost projektu CSkontakt jako nové generaci poptávkového systému.
Přeji si i Vám, aby to byla v B2M.CZ v roce 2016 stejně dobrá zábava a seberealizace jako v roce končícím. Pojďme v roce 2016, stejně jako v 2015, naplno pracovat i se naplno bavit :)

Štastný Nový rok 2016 a hodně úspěchů v pracovním i osobním životě všem!

A přidejte se k nám do Inhouse -:) !


1 komentář:

Michal Hardyn řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.