Přeskočit na hlavní obsah

Motivace a soutěže pro obchodníky

Soutěže pro obchodní týmy jsou cennou podporou motivace a úsilí dosáhnout obchodní výsledek. Už jsme vyzkoušeli hodně formátů z různých stran a tak se s vámi dělím o hlavní koncepty a myšlenky kolem toho.

Výčet nebude vůbec překvapivý: jedná se o oblasti: peníze (navíc prémie do mzdy), elektronika (telefony, tablety, ale i lednice, TV apod.), cestování (eurovíkendy), dárkové poukázky (Alza, Mall, Slevomat vouchery), služební auto (i pro soukromé užívání), hodnotou bagatelní, ale frekventované (sladkosti v kole štěstí) - to je hmotná oblast. Z nehmotné oblasti jde především o čas (volné odpoledne v pátek i dřívější odchody domů v pracovní dny) a dále prestiž (muži proti ženám, kdo prohraje dělá snídani, či se hromadně klaní se, seniorní postavení v týmu apod. Často sem měl pocit, že se lidi můžou utlouct o to, mít více času (=jít dříve domů), než vyhrát novou televizi. Do toho nepočítám ´benefity´ typu stravenky, MultiSport karta na sportovní aktivity, studené a teplé nápoje zdarma, super kafe z kávovaru JURA za dotovanou nákladovou cenu a také možnost nákupů drobného občerstvení z Košík.cz v určeném rozpočtu.

Obecně bych řekl, že soutěže podporují výsledek, ale sami o sobě nezajišťují. Pokud prodej nejde, soutěž nepomůže. Pomůže ale vyboostovat výsledek např. v době velké sezónnosti či při nasazení nového produktu. Je to také o pocitech týmu, že firma stále řeší motivaci!

Co se týká principů soutěží, vždy se řeší hlavní otázky:
  • jak motivovat co nejvíce obchodníků či ideálně všechny obchodníky? tým má svojí strukturu od nejlepších přes průměrné až po např. nováčky v týmu, také obvykle nevolají všichni stejný vstup firem, někdo volá retenci, někdo akvizici, akvizice je leadovací, ne-leadovací, i ta leadovací má další kategorie od úspěšnosti 15% po úspěšnost 5% .. nastavení je potřeba co nejlépe koncipovat tak, aby "fungovalo"! tedy pomohlo či přineslo co nejlepší výsledek, jak nechat sáhnout více lidí na výhry, když už na začátku lze odhadnout, kdo bude usilovat o výhry? nechat vyhrávat stále ty nejlepší, protože přináší nejvíce? nebo soutěž přihnout, aby namotivovala střed a spodek tabulky podle výsledků?
  • rozhodnutí zda je koncept nastavený na splnění cíle, ať už skupinového, nebo individuálního - to je klíčové a jde o to, jaký je celkový rozpočet soutěže
  • skupinové - nebo individuální nastavení cíle - obojí má výhody i nevýhody 
  • optimální nastavení hranic - podmínek výher, pokud je to soutěž na cíl
  • marketing soutěže - tedy vyhlášení soutěže a doprovodné materiály, průběžná vizualizace výsledků, vyhlášení a předání cen - to vše hraje roli jako jakýkoliv marketing a už při vyhlášení a sdělení podmínek soutěže lze zjisti jak to lidi bere. Co děláme jako standard je datasheet, roll-up a dashboard na LCD, kde se vizualizují výsledky.

Náhled vybraných soutěžních materiálů v B2M.CZ




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B2B sales by phone workshop for sales team Keboola

Tak jsem dělal chytrýho v mezinárodním sales týmu společnosti Keboola. Jak jsem k tomu přišel. To mi takhle napíše Pavel Doležal na WhatsApp pár otázek k jejich aktivitám na telefonu. Řekněme jako přátelskou radu či názor. Odpovídám. A začíná mně to zajímat - cítím potenciál. No a najednou dostávám pozvání "Nechceš si udělat workshop pro náš tým Keboola?" Bohužel přichází i to B, tj. v angličtině. A je to tady .. Připravuju prezentaci, tak nějak naslepo. Tuším o co Pavlovi jde. Mají 40 hovorů / den, v podstatě domlouvají online prezentace (schůzky), kde již s potencionálními klienty platformy komunikuje opravdový salesák. Dosahují 1-2 dema / den. A to mi přijde opravdu málo, včetně nízké aktivity.  Poslouchám jejich hovory a i když přes svůj jazykový analfabetismus v angličtině opravdu skoro nerozumím, je mi jasné, že neprodávají, neptají se, málo zaujmou. Tady se dá hodně vylepšit. Pavel to ví také, ale zřejmě to potřebuje slyšet ještě od někoho jiného. Vzpomínám na doby At

Situační vedení a úrovně připravenosti

Můj osobní základ manažerských dovedností se nachází v době mé práce v Seznam.cz, což už je tedy opravdu dávno, bylo to v letech 2003 - 2005. Seznam investoval do řady obchodních školení v té době se rozvíjela obchodní síť fieldů a bylo potřeba to uřídit. Skvělé školení pro nás realizovala firma GlobeTime Consulting , jmenovitě Josef Hrzán. Následně se vzniklo s Pepou i lidské přátelství nad rámec školení jak moje, tak mojí ženy. To čím mně vybavilo školení v té době velmi dobře doplňovala osobní a řídící zkušenost Vaška Horejše, který v té době přišel jako ředitel obchodní sítě. On byl tím zkušenějším, který přišel z Editu, v té době tištěného katalogu, který svého času sváděl poměrně vyrovnaný obchodní souboj se Zlatými stránkami Mediatelu. Vašek měl reálné zkušenosti, přehled v práci s lidmi a já byl mladé ucho, které se zase více orientovalo v technických parametrech produktů a služeb, protože jsem před tím reklamu pro Seznam prodával v terénu. Dobře jsme se doplňovali. I s Vaške

Výroční zpráva spolku NTU 2021

Dne 21.2. se v nové kanceláři spolku na Senovážném náměstí 23 uskutečnila členská schůze s programem schválení výroční zprávy za rok 2021 a dále volby nových členů kontrolní komise. Schůze se zúčastnili členové osobně a dále také online pomocí Google Meet. Výroční zpráva 2021 ke stažení: https://www.nekdotiuveri.cz/o-nas/vyrocni-zpravy   Vážení přátelé a příznivci spolku Někdo Ti uvěří, s radostí a vděčností za vše dobré přinášíme výroční zprávu za uplynulý rok. V roce 2021 jsme byli v kontaktu s 83 oběťmi (sexuálního) zneužívání nejen v církevním prostředí, s mnoha jsme se setkali opakovaně. Zúčastnili jsme se 5 seminářů a diskusí, mluvili se stovkami lidí, s dalšími jsme byli v kontaktu online. „Když se ohlížím za uplynulý rokem, vidím kromě obrovské bolesti také velkou naději. Naději, že můžeme společně s oběťmi nést jejich zranění a že se můžeme podílet na vytváření prostředí, které bude skutečně bezpečné pro všechny,“ říká Jiří Kylar, předseda spolku Někdo Ti uvěří. Jiřina Kočí, k