Přeskočit na hlavní obsah

ePoptávka.cz jako investice pro řemeslníky

Na své osobní zdi Facebooku jsem zaregistroval článek Agentury Najisto o internetové reklamě pro řemeslníky. Protože jsme byli zmíněni, reagoval jsem upřesněním v komentářích.

Autor článku, Mirek Rojek - se kterým se mimochodem známe osobně z Ataxa, naformuloval dotatečné otázky pro ePoptávka.cz, které chce agentura využít pro svou sérii článků o internetu a řemeslnících. Otázky a odpovědi předkládám i zde.

Je Vaše služba vhodná spíše pro větší firmy nebo i drobné řemeslníky?

Je faktem, že platící zákazníci služby ePoptávka.cz jsou z 50% osoby podnikající na živnostenský list a z druhých 50% jsou to malé společnosti typu s.r.o., s počtem zaměstnanců do cca 5 - 10 osob. Registrované firmy (odběratelé poptávek)  jsou tedy jednoznačně malé firmy a živnostníci. Jako způsob využití internetu k získání obchodu vidíme ePoptávka.cz nejvhodnější pro malé firmy - pro velké firmy, např. typu a.s., nemá ePoptávka.cz až na vyjímky příliš smysl.

Diskuze může být o tom, zda jsou zakázky vhodné pro drobné řemeslníky svým finančním obratem. To lze nastavit v nastavení zasílání. Více informací o možnostech nastavení zasílání poptávek.

Ideální pro zjištění potenciálu je fazetové vyhledávání podle oboru / kraje / finančního obratu - které je veřejně dostupné zde - zde lze individuálně ověřit, zda jsou zakázky pro danou firmu vhodné a zda je ocení.

Současně bych rád vyzdvihl produktovou novinku - možnost zasílání poptávek na klíčová slova (nikoliv podle oborů) - což podle mého názoru velmi zefektivňuje celou službu.


Poptávky u Vás realizují spíše firmy (B2B) nebo i běžné fyzické osoby (B2C)?

Máme převahu poptávek od firem (asi 2/3) vůči poptávkám od soukromých osob. Vnímáme tento fakt pozitivně, sami se marketingem snažíme o získávání firemních poptávek - vnímáme je jako hodnotnější pro naše registrované dodavatele. Máme své publikační limity - firemní poptávka musí mít hodnotu více než 10 tis. Kč, soukromá min. 5 tis. Kč, abychom ji poslali do systému a tím pádem i registrovaným dodavatelům. Naši zákazníci oceňují více hodnotnější poptávky, sami si však mohou vybrat, že chtějí opravdu jen malé zakázky, např. do 20 tis. Kč - podle toho jak umí které zakázky zobchodovat.

Počet poptávek celkem v systému je zdepro konkrétní informace z daného oboru a kraje - doporučuji fazetové vyhledávání.


Co na Vaši službě uživatelé nejvíce oceňují?

Nejvíce oceňují zasílání konkrétních obchodních příležitostí ze svého oboru (či na jeho klíčová slova) z daného kraje a podle nastavených obratů.  Oceňují tedy reálný přínos, možnost zasílání poptávek e-mailem, nastavitelnost profilu zasílání. Často také oceňují garanční systém, kdy svou investici podle obchodních podmínek neriskují - pokud se jim služba nevyplatí. Co by chtěli zákazníci více? Chtěli by více poptávek ze svého oboru a kraje, někdy by také chtěli méně konkurence v systému, aby měli obchodně jednodušší pozici získání zákazníka.


Průměrný počet obdržených poptávek na 1 firmu za nějaké relevantní období (měsíc/rok)?

Průměrně dostávají registrovaní dodavatelé zhruba 1 000 poptávek za roční plnění služby. Průměr je zde však zkreslující statistika - rozdíly jsou velmi individuální není dostatečně vypovídající - stejně jako např. problém s průměrnou mzdou v ČR, kdy 2/3 zaměstananců jí nedosahují.

Lze to také vyjádřit po percentilech:

    75 % všech dodavatelů obdrží za rok více jak 150 poptávek,
    58 % více jak 300 poptávek,
    47 % více jak 500 poptávek,
    31 % více jak 1 000 poptávek,
    22 % více jak 1 500 poptávek,
    9 % více jak 3 000 poptávek.

Řádově lze zobecnit, že dodavatelé obdrží vyšší stovky až nižší tisíce poptávek ze svého oboru. Velmi v tom ale intervenuje nastavení filtrů na kraj a obor - platí tendence, že čím specifičtější - užší nastavení tím relevance poptávek roste a jejich počet klesá.

Tato čísla se nyní mění vlivem nové možnosti cílení na klíčová slova.


Kolik zprostředkujete v průměru poptávek mezi firmami a uživateli měsíčně?

Z našeho dlouhodobého dotazování poptávajících vyplývá, že zhruba 50% všech poptávajících si nakonec vybere dodavatele v ePoptávka.cz, 25% odpovídá že prozatím ne a 25% odpovídá že si dodavatele u nás nevybrala. Takto se dotazujeme již od roku 2008 a statistika je řádově stejná. Přesnější čísla ovšem nemáme, neomezujeme obě strany v komunikaci e-mailem a telefonem, nejsme tedy v pozici platformy, přes kterou by transakce měřitelně procházely.



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B2B sales by phone workshop for sales team Keboola

Tak jsem dělal chytrýho v mezinárodním sales týmu společnosti Keboola. Jak jsem k tomu přišel. To mi takhle napíše Pavel Doležal na WhatsApp pár otázek k jejich aktivitám na telefonu. Řekněme jako přátelskou radu či názor. Odpovídám. A začíná mně to zajímat - cítím potenciál. No a najednou dostávám pozvání "Nechceš si udělat workshop pro náš tým Keboola?" Bohužel přichází i to B, tj. v angličtině. A je to tady .. Připravuju prezentaci, tak nějak naslepo. Tuším o co Pavlovi jde. Mají 40 hovorů / den, v podstatě domlouvají online prezentace (schůzky), kde již s potencionálními klienty platformy komunikuje opravdový salesák. Dosahují 1-2 dema / den. A to mi přijde opravdu málo, včetně nízké aktivity.  Poslouchám jejich hovory a i když přes svůj jazykový analfabetismus v angličtině opravdu skoro nerozumím, je mi jasné, že neprodávají, neptají se, málo zaujmou. Tady se dá hodně vylepšit. Pavel to ví také, ale zřejmě to potřebuje slyšet ještě od někoho jiného. Vzpomínám na doby At

Situační vedení a úrovně připravenosti

Můj osobní základ manažerských dovedností se nachází v době mé práce v Seznam.cz, což už je tedy opravdu dávno, bylo to v letech 2003 - 2005. Seznam investoval do řady obchodních školení v té době se rozvíjela obchodní síť fieldů a bylo potřeba to uřídit. Skvělé školení pro nás realizovala firma GlobeTime Consulting , jmenovitě Josef Hrzán. Následně se vzniklo s Pepou i lidské přátelství nad rámec školení jak moje, tak mojí ženy. To čím mně vybavilo školení v té době velmi dobře doplňovala osobní a řídící zkušenost Vaška Horejše, který v té době přišel jako ředitel obchodní sítě. On byl tím zkušenějším, který přišel z Editu, v té době tištěného katalogu, který svého času sváděl poměrně vyrovnaný obchodní souboj se Zlatými stránkami Mediatelu. Vašek měl reálné zkušenosti, přehled v práci s lidmi a já byl mladé ucho, které se zase více orientovalo v technických parametrech produktů a služeb, protože jsem před tím reklamu pro Seznam prodával v terénu. Dobře jsme se doplňovali. I s Vaške

Výroční zpráva spolku NTU 2021

Dne 21.2. se v nové kanceláři spolku na Senovážném náměstí 23 uskutečnila členská schůze s programem schválení výroční zprávy za rok 2021 a dále volby nových členů kontrolní komise. Schůze se zúčastnili členové osobně a dále také online pomocí Google Meet. Výroční zpráva 2021 ke stažení: https://www.nekdotiuveri.cz/o-nas/vyrocni-zpravy   Vážení přátelé a příznivci spolku Někdo Ti uvěří, s radostí a vděčností za vše dobré přinášíme výroční zprávu za uplynulý rok. V roce 2021 jsme byli v kontaktu s 83 oběťmi (sexuálního) zneužívání nejen v církevním prostředí, s mnoha jsme se setkali opakovaně. Zúčastnili jsme se 5 seminářů a diskusí, mluvili se stovkami lidí, s dalšími jsme byli v kontaktu online. „Když se ohlížím za uplynulý rokem, vidím kromě obrovské bolesti také velkou naději. Naději, že můžeme společně s oběťmi nést jejich zranění a že se můžeme podílet na vytváření prostředí, které bude skutečně bezpečné pro všechny,“ říká Jiří Kylar, předseda spolku Někdo Ti uvěří. Jiřina Kočí, k