Přeskočit na hlavní obsah

´Šmejdi´ jsou i na internetu

Včera odpoledne mi kolegyně přeposlala tento e-mail:

Vážená paní, vážený pane, 
dostal se ke mně Váš případ nelegálního užití fotografie na Vašich internetových stránkách, viz. příloha. Společnost XYZ zastupuje oprávněné držitele autorských práv na území České republiky, proto Vám chci navrhnout smírné řešení obchodní a ne právní cestou Vašeho problému. 
Úplně na začátku Vás požádám o doložení platné licence.  Pokud mi pošlete kopii licence v reakci na tento email, tak případ ukončím. 
Z autorského zákona č. 121/2000 Sb. máme nárok na vymáhání částky přes inkasní společnost. Cena je stanovena dle § 40, ods. 1, písm. c) autorského zákona ve výši 17 000,- Kč, což je dvojnásobek obvyklé odměny. 
V první fázi se snažíme o 2 cesty k řešení vymáhání zcizených fotografií: 
1. uhradíte naší společnosti vymáhanou částku, tedy 17 000,- Kč, my z této částky dolicencujeme zcizený snímek a 8 500,- Kč necháme jako tzv. předplatné, které budete moci využít na nákup dalších fotografií. 
2. uhradíte 8 500,- Kč a my pouze dolicencujeme snímek, tak jak byl zjištěn na Vašem webu. 
Odstranění fotografie není dostatečná náhrada. 
Věřím, že jsou námi navržená smírná řešení pro Vás přijatelná a v případě jakýchkoliv dotazů, či upřesnění mě neváhejte kontaktovat. Pokud se smírným řešením nesouhlasíte nebo mi nedáte zpětnou vazbu do 14-ti dní od doručení tohoto emailu, ozve se Vám kvůli tomuto případu inkasní firma, která má od společnosti XYZ  plnou moc jednat a bude po Vás požadovat dle autorského zákona výhradně dvojnásobek ceny obvyklé, tedy 17000,- Kč a vyřešení případu již bude zcela v její kompetenci.

Děkuji za pochopení a případnou reakci.

Reagoval jsme značně emotivně, neboť my ve firmě fotky nekrademe, ale kupujeme si je, obvykle ve fotobankách. Po prozkoumání přílohy jsem zjistil, že jeden z našich klientů použil v reklamních podkladech pro inzertní produkt v našem katalogu Hledat.cz (pravděpodobně) fotografii z uvedené fotobanky bez příslušné licence. I ona fotobanka začala svů nárok uplatňovat na nás.

Ačkoli jsme proti tomuto přístupu chráněni obchodními podmínkami, kde jasně definujeme odpovědnost za reklamní prvky objednatele jednoznačně na straně objednatele a tedy bych mohl s lehkým srdcem odpovědět a pustit to z hlavy .. zamyslel jsem se více na požadovanou částkou v e-mailu.

Pak mi došlo, že obvykle se částka za webové použití pohybuje, opravte mně pokud se mýlím, zhruba mezi 200 - 300 Kč za fotografii. Proč tedy nárokují 8 500, resp. 17 000 Kč? Odpověď najdete v titulku příspěvku ..

Aby to bylo ´dokonalé´ porovnejte cenu dané fotografie na webu s jinými běžnými (dokonce zřejmě toho samého autora):


Zatímco jiné běžné fotografie mají cenu od 50 do 600 Kč ..


Uvedená fotografie (která byla nalezena jako kradená) rázem zdražila zhruba na 21 800 Kč ..



Tento způsob podnikání považuji spíše za ´výpalné´. Chytli jsme tě milý zloději za ruku (našli jsme svoji fotku bez běžné úhrady), tak tě skásneme několikanásobně. Myslím že u soudu by to neuspělo.

Nebo máte jiné zkušenosti?

Komentáře

Anonymní píše…
Kolega na konferenci vyuzil fotografie Prahy. Vzhledem k tomu, že je to spíše zspálený vědec, nějak mu nedošlo, že fotku v titulku krade a určitě to nedělal "naschvál". Dopadlo to tsk, ze platil.
Martin
Otto Kočí píše…
Ano - to že je spoustta fotek, videí, filmů a muziky na internetu k dispozici, ještě neznamená, že je to legální. Souhlasím. Nicméně fotobank na tomto faktu mi přijde velmi parazitující. A věřím, že u soudu by daný člověk neplatil tak velkou sumu .. ale cenu obvyklou ..
Anonymní píše…
Otázkou je, jestli by poplatky nepřevýšily navrhovanou "smířlivou" cenu. Ne každému se chce bojovat a na to oni svým způsobem útočí.
Martin
Raddo píše…
No nam sa stalo nieco podobne ale chyba bola na nasej strane kazdopadne, dana firma od nas chcela 70 eur + v dobe jednoho roku sme si mohli z fotobanky stahovat nejakych 5 fotiek.. Takze v porovnani tvoj pripad , kedy tebe mohli.. a mi co sme fakt nieco udelali.. je to teda neporovnatelne co ty smejdi ako si ich nazval si dovoluju.. 21K crazy...
Anonymní píše…
Tahle firma jsou podvodníci, tvrdí o fotkách, která se dají koupit ve fotobankách po celém světě, že jsou to jejich fotky a jde o neoprávněné užití.
Anonymní píše…
Ta cena fotky je daná hlavně licencí a nejde srovnávat cenu fotek když jedna má licenci Royalty Free a druhá Rights Managed.

Populární příspěvky z tohoto blogu

B2B sales by phone workshop for sales team Keboola

Tak jsem dělal chytrýho v mezinárodním sales týmu společnosti Keboola. Jak jsem k tomu přišel. To mi takhle napíše Pavel Doležal na WhatsApp pár otázek k jejich aktivitám na telefonu. Řekněme jako přátelskou radu či názor. Odpovídám. A začíná mně to zajímat - cítím potenciál. No a najednou dostávám pozvání "Nechceš si udělat workshop pro náš tým Keboola?" Bohužel přichází i to B, tj. v angličtině. A je to tady .. Připravuju prezentaci, tak nějak naslepo. Tuším o co Pavlovi jde. Mají 40 hovorů / den, v podstatě domlouvají online prezentace (schůzky), kde již s potencionálními klienty platformy komunikuje opravdový salesák. Dosahují 1-2 dema / den. A to mi přijde opravdu málo, včetně nízké aktivity.  Poslouchám jejich hovory a i když přes svůj jazykový analfabetismus v angličtině opravdu skoro nerozumím, je mi jasné, že neprodávají, neptají se, málo zaujmou. Tady se dá hodně vylepšit. Pavel to ví také, ale zřejmě to potřebuje slyšet ještě od někoho jiného. Vzpomínám na doby At

Situační vedení a úrovně připravenosti

Můj osobní základ manažerských dovedností se nachází v době mé práce v Seznam.cz, což už je tedy opravdu dávno, bylo to v letech 2003 - 2005. Seznam investoval do řady obchodních školení v té době se rozvíjela obchodní síť fieldů a bylo potřeba to uřídit. Skvělé školení pro nás realizovala firma GlobeTime Consulting , jmenovitě Josef Hrzán. Následně se vzniklo s Pepou i lidské přátelství nad rámec školení jak moje, tak mojí ženy. To čím mně vybavilo školení v té době velmi dobře doplňovala osobní a řídící zkušenost Vaška Horejše, který v té době přišel jako ředitel obchodní sítě. On byl tím zkušenějším, který přišel z Editu, v té době tištěného katalogu, který svého času sváděl poměrně vyrovnaný obchodní souboj se Zlatými stránkami Mediatelu. Vašek měl reálné zkušenosti, přehled v práci s lidmi a já byl mladé ucho, které se zase více orientovalo v technických parametrech produktů a služeb, protože jsem před tím reklamu pro Seznam prodával v terénu. Dobře jsme se doplňovali. I s Vaške

Výroční zpráva spolku NTU 2021

Dne 21.2. se v nové kanceláři spolku na Senovážném náměstí 23 uskutečnila členská schůze s programem schválení výroční zprávy za rok 2021 a dále volby nových členů kontrolní komise. Schůze se zúčastnili členové osobně a dále také online pomocí Google Meet. Výroční zpráva 2021 ke stažení: https://www.nekdotiuveri.cz/o-nas/vyrocni-zpravy   Vážení přátelé a příznivci spolku Někdo Ti uvěří, s radostí a vděčností za vše dobré přinášíme výroční zprávu za uplynulý rok. V roce 2021 jsme byli v kontaktu s 83 oběťmi (sexuálního) zneužívání nejen v církevním prostředí, s mnoha jsme se setkali opakovaně. Zúčastnili jsme se 5 seminářů a diskusí, mluvili se stovkami lidí, s dalšími jsme byli v kontaktu online. „Když se ohlížím za uplynulý rokem, vidím kromě obrovské bolesti také velkou naději. Naději, že můžeme společně s oběťmi nést jejich zranění a že se můžeme podílet na vytváření prostředí, které bude skutečně bezpečné pro všechny,“ říká Jiří Kylar, předseda spolku Někdo Ti uvěří. Jiřina Kočí, k