Přeskočit na hlavní obsah

5 tipů jak vyhrávat zakázky v poptávkovém systému

Poptávkový systém je součástí konkurenčního prostředí podnikatelského prostředí jako cokoliv jiného. Vyhrávají ti dodavatelé, kteří jsou rychlejší - reagují na poptávku rychleji, dodávají dobré služby zákazníkovi na míru, komunikují se zákazníkem profesionálně - zkrátka nic nového pod sluncem.

Přesto někteří mají větší úspěch, někteří menší a někteří vůbec žádný. Na ePoptávka.cz se dlouhodobě dotazujeme dodavatelů, kolik získali zakázek. Víte, že 3/4 firem získají minimálně 1 zakázku, 25 % firem vyhrává více jak 4 zakázky a 5% firem dokonce více jak 10 zakázek?

zdroj: dotazování dodavatelů ePoptávka.cz, 2008 - 2013

Poptávkové řízení mohu hodnotit nejen jako člověk z ePoptávka.cz, ale také jako běžný poptávající. Poptával jsem již zhruba 5 - 10 věcí a obvykle u mne (firmy) nevyhrává ten, kdo nabízí zcela nejlevnější cenu, ale spíše ten, kdo je nejlepším partnerem v dodání dané věci.

Bylo by však přehnané tvrdit, že poptávkový systém spasí vaše podnikání. Nespasí. Je to jen další součást využití internetu v podnikání pro malé firmy a živnostníky, stejně jako např. inzerce v Skliku, Google AdWords, nebo to že firma má vůbec webové stránky.

Zde je mých 5 tipů pro firmy, jak výrazně zvýšit své šance v poptávkovém systému:

1. Zákazníka kontaktujte co nejdříve
Rychlost oslovení zákazníka má významný vliv na úspěšnost výhry v poptávkovém řízení. Dokazují to naše výzkumy na ePoptávka.cz, ze kterých vyplývá, že většina zákazníků si vybírá z prvních pěti nabídek.

2. Svou nabídku zpracujte srozumitelně a úplně
U profesionálně zpracované nabídky není nutný odborný obsah. Zákazník, který si poptávku zadal, nemusí být z daného oboru. V jednoduchosti je síla. Zpracujte však nabídku úplně v souladu s poptávkou.

3. Nenabízejte co nejnižší cenu
Při nacenění nabídky se nemusíte pohybovat v nejnižších cenových hodnotách. Z průzkumů vyplývá, že cena je nejpodstatnějším kritériem pouze pro 38 % poptávajících. Ostatní se zajímají také o kvalitu, servis, dopravu apod.

4. Nabízejte pouze to, co je poptáváno
Zákazník má v první řadě zájem pouze o to, co poptává. Primárně je tedy důležité zákazníka oslovit s nabídkou odpovídající popisu v poptávce. Vše ostatní vnímá jako spam.

5. Komunikujte profesionálně
Komunikujte se zákazníkem co nejprofesionálněji. V poptávce jsou uvedeny informace, které jsou potřeba k vytvoření profesionální nabídky. Zákazník od Vás očekává, co nejpodrobnější nabídku.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B2B sales by phone workshop for sales team Keboola

Tak jsem dělal chytrýho v mezinárodním sales týmu společnosti Keboola. Jak jsem k tomu přišel. To mi takhle napíše Pavel Doležal na WhatsApp pár otázek k jejich aktivitám na telefonu. Řekněme jako přátelskou radu či názor. Odpovídám. A začíná mně to zajímat - cítím potenciál. No a najednou dostávám pozvání "Nechceš si udělat workshop pro náš tým Keboola?" Bohužel přichází i to B, tj. v angličtině. A je to tady .. Připravuju prezentaci, tak nějak naslepo. Tuším o co Pavlovi jde. Mají 40 hovorů / den, v podstatě domlouvají online prezentace (schůzky), kde již s potencionálními klienty platformy komunikuje opravdový salesák. Dosahují 1-2 dema / den. A to mi přijde opravdu málo, včetně nízké aktivity.  Poslouchám jejich hovory a i když přes svůj jazykový analfabetismus v angličtině opravdu skoro nerozumím, je mi jasné, že neprodávají, neptají se, málo zaujmou. Tady se dá hodně vylepšit. Pavel to ví také, ale zřejmě to potřebuje slyšet ještě od někoho jiného. Vzpomínám na doby At

Situační vedení a úrovně připravenosti

Můj osobní základ manažerských dovedností se nachází v době mé práce v Seznam.cz, což už je tedy opravdu dávno, bylo to v letech 2003 - 2005. Seznam investoval do řady obchodních školení v té době se rozvíjela obchodní síť fieldů a bylo potřeba to uřídit. Skvělé školení pro nás realizovala firma GlobeTime Consulting , jmenovitě Josef Hrzán. Následně se vzniklo s Pepou i lidské přátelství nad rámec školení jak moje, tak mojí ženy. To čím mně vybavilo školení v té době velmi dobře doplňovala osobní a řídící zkušenost Vaška Horejše, který v té době přišel jako ředitel obchodní sítě. On byl tím zkušenějším, který přišel z Editu, v té době tištěného katalogu, který svého času sváděl poměrně vyrovnaný obchodní souboj se Zlatými stránkami Mediatelu. Vašek měl reálné zkušenosti, přehled v práci s lidmi a já byl mladé ucho, které se zase více orientovalo v technických parametrech produktů a služeb, protože jsem před tím reklamu pro Seznam prodával v terénu. Dobře jsme se doplňovali. I s Vaške

Výroční zpráva spolku NTU 2021

Dne 21.2. se v nové kanceláři spolku na Senovážném náměstí 23 uskutečnila členská schůze s programem schválení výroční zprávy za rok 2021 a dále volby nových členů kontrolní komise. Schůze se zúčastnili členové osobně a dále také online pomocí Google Meet. Výroční zpráva 2021 ke stažení: https://www.nekdotiuveri.cz/o-nas/vyrocni-zpravy   Vážení přátelé a příznivci spolku Někdo Ti uvěří, s radostí a vděčností za vše dobré přinášíme výroční zprávu za uplynulý rok. V roce 2021 jsme byli v kontaktu s 83 oběťmi (sexuálního) zneužívání nejen v církevním prostředí, s mnoha jsme se setkali opakovaně. Zúčastnili jsme se 5 seminářů a diskusí, mluvili se stovkami lidí, s dalšími jsme byli v kontaktu online. „Když se ohlížím za uplynulý rokem, vidím kromě obrovské bolesti také velkou naději. Naději, že můžeme společně s oběťmi nést jejich zranění a že se můžeme podílet na vytváření prostředí, které bude skutečně bezpečné pro všechny,“ říká Jiří Kylar, předseda spolku Někdo Ti uvěří. Jiřina Kočí, k