Přeskočit na hlavní obsah

Segment služeb Robeeto, SuperSoused, LidskáSíla

Narazil jsem na službu Robeeto. Zaujalo mně nadšení zakladatelky této služby paní Simony Kijonkové (zakladatelka Zásilkovny) v článku Nový portál chce nabrat až 300 tisíc "pracantů". Zkoumal jsem službu, i skrze vlastní zkušenost s odvozem kompostu, a inspiruje mně to k širším úvahám o tomto segmentu služeb, kam lze zařadit také služby LidskáSíla.cz a SuperSoused.cz

Služby hledají svou niku na trhu vůči službám poptávkovým jako je ePoptávka.cz, AAApoptávka.cz, Poptávej.cz a NejŘemeslníci.cz (dnes již NejZóna.cz) a nebo katalogovým jako jsou Firmy.cz a další online katalogy. V zásadě jde o podobnou věc - profit služby tvoří potkávání se poptávek s kapacitami firem (případ poptávkových systémů a katalogů) nebo s osobními kapacitami nepodnikajících lidí, kteří si chtějí přivydělat (nebo to může být motiv k založení podnikaní).

Co je velmi rozdílné tak jsou již obchodní modely serverů a také cílové skupiny, na které se zaměřují, včetně velkých odlišností v samotném obsahu a bonitě poptávek. Služby SuperSoused a Robeeto profitují na provizi, kterou si vezmou od osoby odbavující poptávku, či službu. Obvykle jde o 15 - 20% z dohodnuté ceny s tím, že na rozdíl od NejŘemeslníků si služba nechá od klienta zaplatit peníze dopředu kartou (ačkoliv NejŘemeslníci mají jistinu). NejŘemeslníci mají provizi od 3 do 9% podle velikosti zakázky. Server je osobě, která vykoná práci pro poptávajícího vyplatí až po vykonání práce a potvrzení poptávajícím a odečte si svoji provizi. Na tom je z pohledu poptávajícího fajn, že cena je konečná je dohodnutá a neměnná.

Zkusme trochu statistiky a obchodní fabulace odhalující velké úskalí a podle mého obtížně řešitelné těžkosti tohoto byznysu. Jsme skeptik :(

Tedy z pohledu poptávajícího - poměrně fajn služba - komfortní reakce na práci, kterou v poptávkovém systému obvykle nikdo moc nechce (úklid, hlídání dětí, odvoz kompostu apod.). Z pohledu lidí co tu práci dělají - taky myslím docela fajn - nějaké poptávky chodí, asi to není na uživení se, ale může to být pěkný přivýdělek v segmentu lidí co nemají práci a přivydělávají si zákonně, nebo např. pro studenty. Z pohledu provozovatele služby - podle mně fiasko. Vývoj takové služby bude stát řádově nízké jednotky mil. Kč či stovky tisíc Kč, u někoho nižší (nadšenci), u jiných vyšší stovky tisíc (vážnější pokus). Provoz služby, její marketing a základní provoz nemůže být méně než dejme tomu 3 - 4 mil. ročně. Náklady akvizici jak poptávek, tak přivýdělkářů či pracantů budou nemalé. Aby byl výnos pro službu 4 mil. / rok, musíte obrátit v obratu poptávek práci za 26 mil. Kč při provizi 15%. Pokud bude průměrná hodnota práce na poptávku 3 000 Kč, jde za rok o úctyhodných 8 666 poptávek na které ještě všechny musíte mít ty lidi co práci udělají. A to jsme u pouhých nákladů na provoz, kde jsou náklady na online marketing, kde je marže firmy. To je úvaha o Robeeto a SuperSoused. Současně nahlížím do Justice.cz a o těchto službách nejsou vložené žádné obchodní informace. Za Lidská Síla s.r.o. nacházím VZaZ za rok 2017 obrat 3 mil. výsledek hospodaření ztráta -9 mil. Kč. No a tak to prostě je ..

Podle mého názoru to má svojí šanci jedině v případě, že budete na vyšších jednotkách trhů současně, ale tam narazíte na odlišnou ekonomickou motivací, jinou kulturu podnikání i přivýdělků, legislativní problémy, jiný náhled na platby online atd. atd. Je toho mraky a určitě to nemůžete sekat další země jako zrcadla podle té národní země - to nefunguje. Musíte mít lokální management, lokálního marketéra, nelze službu jen přeložit, musíte ji lokalizovat. Takže i tato cesta bude velmi náročná a komu se to podaří - klobouček.

Chybí mi tady elementární ekonomika pro provozovatele služby, který na začátku sice cítí, že když protáhne ty čísla do velkých čísel, tak tam ten zisk a marži nachází. Dostat se ale k těm velkým číslům je velmi obtížné. Víme o čem mluvíme, a to i v oblasti podnikajících firem a živnostníků.

Marně tedy podle článku z února 2017 o Robeeto zatím hledám "..do tří let chce přitáhnout 300 tisíc drobných dodavatelů, kterým říká "pracanti." a ".. denně hodlá odbavovat téměř dva tisíce objednávek a nabízet služby v osmi evropských zemích." Ale možná hledám špatně, kdo ví.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B2B sales by phone workshop for sales team Keboola

Tak jsem dělal chytrýho v mezinárodním sales týmu společnosti Keboola. Jak jsem k tomu přišel. To mi takhle napíše Pavel Doležal na WhatsApp pár otázek k jejich aktivitám na telefonu. Řekněme jako přátelskou radu či názor. Odpovídám. A začíná mně to zajímat - cítím potenciál. No a najednou dostávám pozvání "Nechceš si udělat workshop pro náš tým Keboola?" Bohužel přichází i to B, tj. v angličtině. A je to tady .. Připravuju prezentaci, tak nějak naslepo. Tuším o co Pavlovi jde. Mají 40 hovorů / den, v podstatě domlouvají online prezentace (schůzky), kde již s potencionálními klienty platformy komunikuje opravdový salesák. Dosahují 1-2 dema / den. A to mi přijde opravdu málo, včetně nízké aktivity.  Poslouchám jejich hovory a i když přes svůj jazykový analfabetismus v angličtině opravdu skoro nerozumím, je mi jasné, že neprodávají, neptají se, málo zaujmou. Tady se dá hodně vylepšit. Pavel to ví také, ale zřejmě to potřebuje slyšet ještě od někoho jiného. Vzpomínám na doby At

Situační vedení a úrovně připravenosti

Můj osobní základ manažerských dovedností se nachází v době mé práce v Seznam.cz, což už je tedy opravdu dávno, bylo to v letech 2003 - 2005. Seznam investoval do řady obchodních školení v té době se rozvíjela obchodní síť fieldů a bylo potřeba to uřídit. Skvělé školení pro nás realizovala firma GlobeTime Consulting , jmenovitě Josef Hrzán. Následně se vzniklo s Pepou i lidské přátelství nad rámec školení jak moje, tak mojí ženy. To čím mně vybavilo školení v té době velmi dobře doplňovala osobní a řídící zkušenost Vaška Horejše, který v té době přišel jako ředitel obchodní sítě. On byl tím zkušenějším, který přišel z Editu, v té době tištěného katalogu, který svého času sváděl poměrně vyrovnaný obchodní souboj se Zlatými stránkami Mediatelu. Vašek měl reálné zkušenosti, přehled v práci s lidmi a já byl mladé ucho, které se zase více orientovalo v technických parametrech produktů a služeb, protože jsem před tím reklamu pro Seznam prodával v terénu. Dobře jsme se doplňovali. I s Vaške

Výroční zpráva spolku NTU 2021

Dne 21.2. se v nové kanceláři spolku na Senovážném náměstí 23 uskutečnila členská schůze s programem schválení výroční zprávy za rok 2021 a dále volby nových členů kontrolní komise. Schůze se zúčastnili členové osobně a dále také online pomocí Google Meet. Výroční zpráva 2021 ke stažení: https://www.nekdotiuveri.cz/o-nas/vyrocni-zpravy   Vážení přátelé a příznivci spolku Někdo Ti uvěří, s radostí a vděčností za vše dobré přinášíme výroční zprávu za uplynulý rok. V roce 2021 jsme byli v kontaktu s 83 oběťmi (sexuálního) zneužívání nejen v církevním prostředí, s mnoha jsme se setkali opakovaně. Zúčastnili jsme se 5 seminářů a diskusí, mluvili se stovkami lidí, s dalšími jsme byli v kontaktu online. „Když se ohlížím za uplynulý rokem, vidím kromě obrovské bolesti také velkou naději. Naději, že můžeme společně s oběťmi nést jejich zranění a že se můžeme podílet na vytváření prostředí, které bude skutečně bezpečné pro všechny,“ říká Jiří Kylar, předseda spolku Někdo Ti uvěří. Jiřina Kočí, k