středa 1. ledna 2014

Novoroční bilance roku 2013

Je 0:26 minut Nový rok 2014 a já doma na Slivenci, kdy u nás všichni již spí, usedám k notebooku a začínám psát tuto bilanci. Chtěl jsem jí psát až odpoledne na Nový rok, ale bealkoholový a bezpartyový Silvestr mi poskytl prostor. A protože všude kolem mne burácí petardy, světlice a všemožná jiná pyrotechnika, využívám příjemné novoroční nálady, kdy můžu zabilancovat o roku 2013 jak v pracovním slova smyslu, tak i osobním ..

Osobní a rodinný život

Stalo se toho hodně. Moje máma úspěšně překonala v tomto roce těžkou nemoc. V květnu jsme se po několika letech společného bydlení osamostatnili, v očekávání druhého dítěte. V srpnu se nám narodil druhý syn Filip. Náš první syn Jakub nastoupil v září do 1.třídy a daří se mu. S mojí ženou Jiřinou jsme stále spolu a jsme spolu rádi. Máme k sobě s vlastním bráchou zase o něco blíž, než kdy jindy, sbližuje nás životní role otců.

Finanční situace moje a mojí rodiny se stabilizovala a po velkém prodělku z let předchozích se škrábu nahoru a postupně vyplácím všechny věřitele. A teď už jen dovolená v Jugoslávii a samé sociální pozitiva a jistoty :) Ale také jsem na druhou stranu přestal působit ve skupině mentální a osobnostně vývojové práce a tím i současně přestal tančit společenský tanec. Což bude jedním z mých opětovných témat pro začátek a věřím i celý rok 2014 :) Prostor, který tímto vzniknul se zaplnil mojí prací, působením v B2M.CZ

B2M.CZ

Rok 2013 je mým celkově třetím rokem ve firmě, z toho druhým rokem na pozici ředitele. Ačkoliv jsem události roku 2013 bilancoval už 14.října :), dovolím si zopakovat několik důležitých událostí. Rok 2013 nebyl pro B2M.CZ obchodně jednoduchým rokem. Na konci roku 2012 vstupuje do našeho přímého konkurenta silný mediální dům a naopak naše námluvy s nejsilnějším hráčem českého internetu nebyli zakončeny akvizicí. 

Nyní už je spočítáno. Mohu říci, že jsme uspěli i v roce 2013 a splnili i mírně přeplnili finanční plán. Obrat B2M.CZ za rok 2013 je 122,8 mil. Kč vůči cílování na 120 mil. Kč. Meziroční nárůst je 14%, z toho česká verze ePoptávka.cz rostla meziročně o 11% a slovenská verze 123dopyt.sk o 1%. Mezi rokem 2011 a 2013 jsme vyrostli o 58%, to je nadmíru pěkné a dobré. Tržní pozice celé firmy se velmi zlepšila a možná kapitalizace, pokud by se objevil další nápadník se navýšila. Za tento výsledek patří dík především všem obchodním týmům nejen interním v B2M, ale zejména těm externím, tj. všem našim "callům" :) mí čtenáří mi rozumějí ..

Zde několik produktově-obchodních milníků:
  • v celém roce 2013 dodáváme našim zákazníkům opět více obchodních příležitostí  - ve srovnání s 2012 přinášíme v průměru o 15 % více poptávek od firem i soukromých osob,
  • v lednu 2013 přinášíme obchodní příležitosti z oblasti podlimitních veřejných zakázek a zakázek malého rozsahu v podobě nové služby ÚředníNástěnka.cz, v té době ještě netušíme jak dobře zde lze prodávat tuto službu,
  • veřejné zakázky malého rozsahu jsme během roku 2013 navýšili ještě výrazněji - v české verzi více než o 55%, ve slovenské o více než 27%,
  • v lednu - únoru 2013 nacházíme nový zdroj kvalitních stavebních poptávek pomocí našeho nového partnera,
  • v květnu 2013 se událi hned dvě významné změny: spustili jsme ePoptávka.cz web 3.0 a současně významně inovovali princip katalogu Hledat.cz - hledáme nyní nejen ve firemních, ale také v produktových zápisech,
  • současně jsme v květnu 2013 otevřeli B2M Houston a přestěhovali vedení B2M do nových, společných a kreativních prostor,
  • v srpnu 2013 inovujeme princip služby pro registrované dodavatele poptávek - cílení pomocí klíčových slov s možností využití typů shod, jádro inovace je v samotné změně principu zasílání a v jeho technickém provedení, lemmatizaci výrazů a samotných textových obsahů poptávek,
  • v září 2013 spouštíme neomezené poptávky - poprvé v historii není potenciál počtu poptávek pro dodavatele nijak omezen,
  • v září a říjnu 2013 s úspěchem pilotujeme vlastní akviziční telesales in-house tým a dále uvažujeme o jeho rozšíření a rozvoji.
  • v listopadu 2013 rozšiřujeme řady prodejních partnerů o dalšího, na kterého sázíme v roce 2014.
  • v prosinci 2013 se již výrazněji objevuje v prodejních výsledcích B2M.CZ vlastní in-house akviziční telesales oddělení a současně se rozrůstá na 8 lidí - díky tomu (ale i díky dalším aktivitám) poměrně skokově navyšujeme počet zaměstnanců z předešlých obvyklých 40 - 45 na 55 - 60, podle sezónnosti. Už se mi začíná stávat, že potkávám ve firmě lidi a neznám je, protože je přijímal někdo jiný a já sám ani netuším co dělají.
  • současně poslední měsíc roku 2013 stihneme připravit 2 silné produktové novinky pro začátek roku 2014:
    • nový produkt prémiové poptávky, určený stávajícím zákazníkům služby poptávkového systému ePoptávka.cz a 123dopyt.sk, založený na minimalizaci konkurence na max. 10 konkurentů na 1 poptávku, a dále
    • reklamní kampaň cílenou na stranu poptávajících a současně jemně brandovou podporu značky ePoptávka.cz - kampaň Poptej a jezdi, která startuje přesně 2.1.2013 v 9 hodin a o které budu ještě informovat ve správný čas.
Jednoduše řečeno - získali jsme více zákazníků a dodali jim více hodnoty než předchozí rok, proto i my z toho těžíme o něco více.

Čeho se velmi cením je fakt, že za tímto výsledkem stojí v B2M již silný střední management. Káru B2M tlačí již mnohem širší tým, než v minulých letech. Dále, že jsme našli odvahu realizovat myšlenky Houstonu a vlastní telefonní akvizice. Houston a centralizace lidí z vedení do společné kreativně vytvořené kanceláře pomohla řadě užitečných věcí ve firmě. Vlastní akvizice rozjela produkt, který se externím partnerům nedařil a zvýšila naše prodejní sebevědomí. Cítím u sebe posun v delegování. Řadu věcí už nemusím nutně udělat já sám. Kolegové to udělají stejně dobře, či mnohem lépe :), nebo přinejhorším aspoň tak, že to postačuje. Rád bych v tomto i nadále pokračoval.

A plány pro rok 2014? Růst, růst a zase růst, pravděpodobně na úrovni 150 mil. Kč za rok 2014. Pak se z práce nezbláznit. Ještě více rozvíjet management tým B2M. Soustředit se na vztahy a rozvoj spolupráce s klíčovými partnery. Začít reálně pracovat na svojí angličtině výjezdem ven na pár týdnů a připravovat se tak na budoucí projekty firmy na cizích trzích (a své další uplatnění v dalších firmách). Začít zase tančit společňák v HobbyDance. Odpočívat ještě více než v roce 2014, což s cílovaným růstem 20 - 25% není v rozporu, ba naopak. Předpokládám také rozjetí nového projektu s mezinárodní (globální) ambicí.

Abych to bití do prsou na závěr mírně shodil a relativizoval: úspěch v práci je fajn a dobrý, ale není to samozřejmě jediná a konečná životní hodnota. 

Daleko důležitější jsou plnohodnotné a naplněné vztahy, zdraví, rodinné zázemí, osobní rozvoj a životní pohoda. A to Vám všem přeji do roku 2014! Happy New Year!



2 komentáře:

Raddo řekl(a)...

Super posledne dve vety na konci clanku sa mi "najviac" pacili.. :-)

Otto Kočí řekl(a)...

nakonec i mě :) díky!