pátek 2. srpna 2013

Poptávkové systémy v Polsku

Poptávkové systémy, které v Polsku znám jsou www.oferteo.pl, www.oferia.pl, z ČR konkurenční www.aaazapytanie.pl a samozřejmě naše www.123zapytanie.pl. Shodou okolností jsou první dvě služby provozovány polskými firmami a poslední dvě služby provozovány firmami z ČR. Pokusím se je nyní porovnat v ukazatelích, které jsou veřejně zjistitelné.

Oferteo.pl
Spuštěno v roce 2008. Řekl bych standardní poptávkový systém. Zadání poptávky je zadarmo, systém financují poplatky od dodavatelů. Co je zajímavé je výkonnostní systém platby - platí se kreditovým systémem v rozsahu od 8 do 5 zl. / přístup do kontaktů 1 poptávky (v aktuálním kurzu je to cca 50 - 30 Kč). Systém vypadá propracovaně, web je opečovaný. Nefunguje pouze jako notifikátor poptávek, ale více jako platforma - nabídky na poptávky se vkládají přes systém, konkurenti vidí, které firmy vložili nabídku. Co se mi líbí jsou poptávkové formuláře přesně na míru oboru. Vzhledem k velikosti Polska, velikosti internetové populace a počtu firem však počet poptávek je ve srovnání s ČR či Slovenskem velmi nízký.

Ci ktorzy rozumieją po polski, mogą zobaczyć Prezeza na Bankier.pl :)


Oferia.pl
Náleží do skupiny Allegro. Produkt spuštěn v roce 2008 jako start-up, v roce 2009 prodáno Allegru. Zadání poptávky (zlecenia) je také zdarma. Nefunguje čistě jako poptávkový systém, ale současně i jako katalog firem a inzertní systém typu Allegro.pl Systém je financovaný nejen ze strany dodavatelů, kteří si kupují firemní zápisy, ale také ze strany poptávajících, kteří mohou svou poptávku zvýraznit apod. Je možné si koupit pomocí sms přístup ke kontaktu jedné poptávky za 6 zl. (36 Kč) nebo přístup na jeden měsíc za 35 zl. (420 Kč). Je to trochu hybridní systém, který zřejmě hledá výnosy kde se dá.

Těží se své integrace s Allegrem. Počet poptávek měsíčně ovšem ještě řádově nižší než na Oferteo.pl. Podle webu je znát, že to není mnoho podporovaný a vyvíjený produkt.

AAAzapytanie.pl
Polská verze AAApoptávka.cz. založeno na konci roku 2009. Podle počtu poptávek lze říci, že po prodeji Mafře není podporovaný produkt. Kopíruje model své matky v ČR - zadání poptávky zdarma, platby od firem - fixní poplatek na období. Nyní již registrace zdarma, předpokládám že bude uzavřeno, jakmile expirují placené registrace. Počet poptávek nyní již velmi nízký, v řádu jednotek měsíčně. Myslím, že to i Pavel Matoušek někde říkal, že se jiným než české a slovenské verzi věnovat nebude - tomu stav služby také odpovídá. Byli doby, kdy když by B2M otevřela poptávkový systém v Grónsku, otevírala by AAApoptávka svůj gónský systém za několik měsíců s velkou slávou také :) .. nic ve zlém Pavle.


123zapytanie.pl
Založeno v prosinci 2006. Náleží do skupiny produktů B2M.CZ. Byl prvním poptávkovým systémem v Polsku. V mnohém kopíruje službu ePoptávka.cz. Zadání poptávky je zdarma, financováno je fixním registračním poplatkem ze strany dodavatelů. Cena 1 roční registrace za 429 zl. (2 617 Kč). Počet registrovaných dodavatelů je 33 tisíc, což vůči potenciálu polského trhu firem je zlomek. Produkt v Polsku nadále podporujeme, nicméně v řadě ohledů má přednost CZ a SK verze. Verze je rentabilní, nicméně očekávání s ní spojené bylo v prvních letech jejího spuštění samozřejmě řádově vyšší. Musím pouze konstatovat, co jsem již uvedl v tomto článkudaný trh nepřijal model poptávkového řízení jako způsob nalezení dodavatele tak, jak jsme plánovali, bohužel.


Vzájemné srovnání:


zdroj: weby systémů, počet poptávek za měsíc 7/2013

Závěry:

  • Žádnou ze 4 služeb poptávkového systému na trhu v Polsku nevyužívá kritická masa uživatelů na straně poptávajících ani dodavatelů. Pro srovnání internetová populace má v PL zhruba 18 mil. uživatelů, počet firem je zhruba 3,9 mil (z toho aktivních 1,8 mil.).
  • Leader trhu je Oferteo.pl - má nejvíce poptávek / měsíc - je ovšem otázka s jakou rentabilitou tato služba hospodaří. Podle veřejně dostupného zdroje (Raporty o firmach VERDICT) má za rok 2011 výnosy 1,198 mil. zl. (7,3 mil. Kč) a 1 zaměstnance. Na druhou stranu z roku 2010 na rok 2011 vyrostli o 400%.
  • Nezbývá než hledat příčiny a vhodné řešení pro daný trh, nebo zde rezignovat na rozvoj.



2 komentáře:

Hana Miketová řekl(a)...

Nemohu souhlasit s nízkým využíváním portálu oferia.pl. No a tip na rozvoj posledně jmenovaného? Zrušit fixní poplatky, ty jsou naprostá hloupost, vyhovující jen provozovateli. Poptávající dostává odpovědi jen od těch, kteří si zaplatí, u specifičtějších služeb nepoužitelné - fixní poplatek je příliš zatěžující, proč by to tedy zkoušel zde, když jinde má zaručenou větší odezvu? V důsledku je pak vlastně vše nevýhodné i pro provozovatele, v úvodu se mýlím, kde nejsou nabízející, nejsou poptávající a ani příjmy z reklam apod. Jen by to chtělo českou oferii a ne např. pro překladatele (můj případ) téměř nepoužitelnou epoptavku nebo aaapoptavku.
Hana Miketová

Otto Kočí řekl(a)...

Dobrý den, soudil jsem podle toho, jak web vypadá, mohu se zamozřejmě mýlit ..

Rozumím co uvádíte. Když se však na to podíváte i z druhé strany, ze strany provozovatele poptávkového systému, on potřebuje překročit kritickou masu výnosů, aby zajistil dostatečné množství poptávek, tedy vyvinul dostatečné množství marketingu či reklamy.

Výkonnostní model samozřejmě hýbe internetovými službami, je progresivní, odstraňuje bariéru pro vstup do systému. Na druhou stranu představuje mnohem vyšší riziko pro provozovatele.